اینترنت رفتار internet of behaviors

موضوع : اینترنت رفتار(internet of behaviors)

اینترنت اشیا ((IOT) ، اتصال هر وسیله الکترونیکی به اینترنت است. ما خانه های هوشمندی داریم که می توان تقریباً همه چیزهای الکترونیکی موجود در خانه را از طریق تلفن همراه ، رایانه یا رایانه لوحی کنترل کرد.

استخراج داده ها مفهوم جدیدی نیست. از زمان شروع اینترنت ، داده ها برای شناسایی افرادی که از اینترنت استفاده می کنند و سایتهایی که بازدید می کنند ضروری است. اینترنت اشیا به سادگی داده های بیشتری را برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل ارائه می دهد. داده های بیشتر از مکان های بیشتر ، بینش بیشتری در مورد نحوه رفتار کاربران فراهم می کند و این داده ها برای بازاریابان بیشتر قابل دسترسی خواهد بود.

بازاریابان نیاز دارند:

  • در بالاترین بینش های جدید رفتاری تمرکز کنند.
  • چگونه می توانند زنجیره ارزش را دوباره تعریف کنند
  • از داده های آنها مطلع شوند و نحوه استفاده از آنها را برای دستیابی به مزیت رقابتی افزایش دهند و حریم خصوصی و پیامدهای امنیت سایبری را بشناسند

d8a7db8cd986d8aad8b1d986d8aa d8b1d981d8aad8a7d8b1internet of behaviors

مجموعه استفاده و داده های رفتاری توسط این دستگاه های اینترنت اشیا برای آگاهی از رفتارها ، علایق و تنظیمات کاربران کهاز این به عنوان اینترنت رفتارها(IOB) یاد می شود. این می تواند الگوهای رفتار مصرف کننده گسترده تر و همچنین هدف قرار دادن مصرف کننده خاص را نشان دهد. همانطور که شرکت ها درباره ما (اینترنت اشیا) اطلاعات بیشتری کسب می کنند ، می توانند بر رفتارهای ما (IoB) تأثیر بگذارند. یک برنامه بهداشتی را در تلفن هوشمند خود در نظر بگیرید که رژیم غذایی ، الگوی خواب ، ضربان قلب یا میزان قند خون شما را ردیابی می کند. این برنامه می تواند شما را از موقعیت های نامطلوب آگاه کند و تغییرات رفتاری را برای نتیجه مثبت تر یا مطلوب تر پیشنهاد کند.

IoB بر انتخاب مصرف کننده تأثیر می گذارد ، اما همچنین زنجیره ارزش را دوباره طراحی می کند. در حالی که اکثر مصرف کنندگان از دادن “رایگان” داده های خود ابراز ناراحتی می کنند ، اما بسیاری از آنها از انجام این کار راضی هستند به شرطی که ارزش افزوده برای آنها به ارمغان بیاورد.

این فرصت را به شرکت هایی می دهد که ما از نظر تاریخی دوست نداریم با آنها درگیر شویم ، مانند ارائه دهندگان بیمه و خدمات بانکی ، با استفاده از اینترنت اشیا تصمیم شان راتغییر دهند، آنها می توانند مقدار داده محور را فراهم کنند. حق بیمه فردی خود را بر اساس عادت های بهداشتی یا سوابق تمیز رانندگی بهینه کنند و شما را به سمت پس انداز ، سرمایه گذاری یا سایر اهداف مالی بلند مدت سوق دهند.

اینترنت رفتارها(IOB)

گوته نایمن ، استاد بازنشسته روانشناسی در دانشگاه هلسینکی در سال 2012 ، این مفهوم را ایجاد كرد كه می توان رفتار را از طریق داده استخراج كرد. وی معتقد است که توانایی دیدن اهداف بشر برای دانستن آنچه در دنیای متصل اتفاق می افتد عملی است. اما نایمان همچنین فکر می کند که IoB خود یک فرایند پیچیده است زیرا ممکن است آمار از معانی و زمینه های زندگی فردی کاملاً کوتاه باشد. از این رو ، محققان گارتنر معتقدند ، این مفهوم باید با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های سخت و بینش و درک علوم رفتاری پشتیبانی شود.

d8a7db8cd986d8aad8b1d986d8aa d8b1d981d8aad8a7d8b1internet of behaviors 1

گارتنر در پیش بینی های استراتژیک اخیر خود برای سال 2021 اعلام کرد که اینترنت رفتار چیزی است که ما در زندگی روزمره و کار خود به طور روزافزون از آن آگاه خواهیم شد. این شرکت تحقیقاتی گفت ، این فناوری ترکیبی از فناوری های موجود است که به طور مستقیم بر روی فرد متمرکز هستند – برای مثال شناسایی چهره ، ردیابی موقعیت مکانی و داده های بزرگ – و داده های حاصل را به رویدادهای رفتاری مرتبط مانند خریدهای نقدی یا استفاده از دستگاه متصل می کند.

سازمان ها از این داده ها برای تأثیرگذاری بر رفتار انسان استفاده می کنند. به عنوان مثال ، برای نظارت بر انطباق با پروتکل های بهداشتی در طی همه گیری در حال انجام ، سازمان ها می توانند IoB را از طریق بینایی رایانه مورد استفاده قرار دهند تا ببینند آیا کارمندان از ماسک استفاده می کنند یا از طریق تصویربرداری حرارتی برای شناسایی مبتلایان به تب.

همانطور که اینترنت اشیا با اقدامات افراد ارتباط برقرار می کند ، ما به اینترنت رفتار پیوسته ایم. IoB را ترکیبی از سه زمینه در نظر بگیرید:

  • فن آوری
  • تجزیه و تحلیل داده ها
  • علم رفتاری

ما می توانیم علوم رفتاری را به چهار حوزه ای که در هنگام استفاده از فناوری در نظر می گیریم تقسیم کنیم: احساسات ، تصمیمات ، تقویت و همراهی.

امنیت سایبری و اینترنت رفتار

با این وجود یک جنبه تاریک از اینترنت اشیا وجود دارد و ادغام داده های رفتاری می تواند به مجرمان سایبری اجازه دهد به داده های حساس که الگوهای رفتاری مصرف کننده را نشان می دهد ، دسترسی پیدا کنند. مجرمان اینترنتی می توانند کدهای دسترسی دارایی هک شده ، راه های تحویل ، حتی کدهای دسترسی بانکی را به سایر مجرمان جمع آوری و به آنها بفروشند – این پتانسیل بی پایان است.

احتمال دیگر این است که آنها می توانند “فیشینگ” را به دلیل تقلب یا اهداف شیطانی دیگر ، در جعل هویت بهتر افراد قرار دهند ، به سطح جدیدی برسانند.

شبکه ای که به سرعت در حال گسترش است ، به این معنی است که پروتکل های جدید امنیت سایبری در حال توسعه هستند و کسب و کارها باید بیشتر هوشیار و فعال باشند. همانطور که کریسی کید ، محقق و نویسنده فناوری در وبلاگ BMC توضیح داد ، “اینترنت اشیا به خودی خود مسئله ای نیست. بسیاری از افراد دوست دارند دستگاه هایشان همگام سازی شود و از این تنظیمات مزایا و راحتی می گیرند. در عوض ، نگرانی نحوه جمع آوری ، پیمایش و استفاده از داده ها به ویژه در مقیاس است. و ما در حال درک این مشکل هستیم. “

وی همچنین اظهار داشت که رویکرد IoB ، اتصال داده های ما با تصمیم گیری ما ، خواستار تغییر هنجارهای فرهنگی و قانونی ما است.

“اینترنت اشیا اطلاعات را فقط از رابطه شما با یک شرکت جمع نمی کند. به عنوان مثال ، یک شرکت بیمه اتومبیل می تواند خلاصه ای از سابقه رانندگی شما را بررسی کند. به عنوان یک جامعه ، ما تصمیم گرفته ایم که این عادلانه است. كید می نویسد ، اما بیمه گرها همچنین می توانند پروفایل ها و تعاملات شما در رسانه های اجتماعی را “پیش بینی كنند” كه آیا شما راننده ایمنی هستید یا خیر؟

برای شرکت ها سخت نیست که تلفن هوشمند شما را با لپ تاپ ، دستیار صوتی در خانه ، دوربین های خانه یا ماشین و شاید سوابق تلفن همراه (متن و تماس تلفنی) پیوند دهند. همچنین ، این فقط خود دستگاه ها نیستند. در پشت صحنه ، بسیاری از شرکت ها داده ها را از طریق خطوط شرکت یا سایر شرکت های تابعه به اشتراک می گذارند. گوگل ، فیس بوک و آمازون همچنان نرم افزاری را بدست می آورند که به طور بالقوه کاربر یک برنامه را به کل اکوسیستم آنلاین خود وارد می کند – اغلب بدون اجازه ما.

به گفته کید ، این خطرات امنیتی و قانونی قابل توجهی را به همراه دارد و از نظر حقوقی حمایت قانونی کمی وجود دارد.

آینده IOB

IoB هنوز روزهای ابتدایی خود را سپری می کند اما از آنجا که داده ها و تجزیه و تحلیل جدید بیشتری در دسترس است (به دلیل IoT در حال رشد است) – شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که از هر گونه رفتار یا روند مصرف کننده آگاهی دارند. استقرار قوی امنیت داده ها به دنبال بهترین روش در حاکمیت داده ها ، معرفی آموزش امنیت سایبری و برنامه های آگاهی بخشی به کسب و کارها کمک می کند تا از حد منحصر به فرد باقی بمانند.

در حقیقت ، گارتنر می بیند که به زودی IoB شایع خواهد شد ، تا پایان سال 2025 ، بیش از نیمی از جمعیت جهان حداقل یک برنامه IoB ، خواه از نظر تجاری یا دولتی ، مشمول خواهد شد.

علاوه بر این ، تا سال 2023 ، گارتنر پیش بینی می کند که فعالیتهای فردی 40٪ از جمعیت جهانی به صورت دیجیتالی ردیابی می شود تا بتواند بر رفتار ما تأثیر بگذارد. این بیش از 3 میلیارد نفر است! IoB “معنای انسان بودن در دنیای دیجیتال” را به چالش می کشد و این چیزی است که باید به آن توجه کرد.

درس : امنیت فناوری اطلاعات

استاد : آقای حبیبی

تهیه و تنظیم : رسول همایونفر

مرجع :

  1. https://axiosholding.com/say-hello-to-the-internet-of-behaviors-what-is-it-why-you-should-care/
  2. https://www.hazdineroahora.online/2020/08/from-iot-to-iob-internet-of-behavior.html
  3.  https://gotepoem.wordpress.com/2012/10/04/the-psychology-behind-internet-of-behaviors-ib/
  4. https://marketingvoice.ami.org.au/the-internet-of-behaviors/

مدیریت سرور، پشتیبانی و کانفیگ سرور – آفاق هاستینگ

نوشته های مشابه