بررسی تغییرات نسخه 5.0 وردپرس

نسخه 5.0 وردپرس با یک ویرایشگر کاملا جدید با نام گوتنبرگ به بازار عرضه شده است. این ادیتور بر پایه بلوک ها ساخته شده است و در واقع به کاربر اجازه می دهد که با استفاده از طرح بندی های مختلف محتوای خود را طراحی و ویرایش کند.

ویرایشگر قدیمی وردپرس شامل یک صفحه ساده بود و در حالی که به خوبی نیازهای اولیه وبلاگ نویسی را برطرف می کرد، اما اضافه کردن عکس ها به مطالب، ایجاد گالری عکس، کد های کوتاه و ویدئوها از بخش هایی بودند که اضافه کردن آن ها به وبسایت را باید از بخش های دیگر انجام می دادیم.

این ادیتور جدید کاربران را با یک تجربه جدید در زمینه وبلاگ نویسی آشنا کرده است که هر عنصر محتوا در یک بلوک قرار می گیرند. شما میتوانید همچنین تنظیمات ویرایشگر خود را تغییر دهید و طرح هایی جدید را بدون کدنویسی ایجاد کنید.

به طور پیش فرض، میتوانید توسط چند ین بلوک، محتوا هایی را که بیشتر از آنها استفاده می کنید پست کنید. این بلوک ها شامل بخشی برای تصاویر، فایل های صوتی، گالری عکس و لیست ها و نقل قول ها می شود.

این بلوک ها با تنظیمات خاص خود در نسخه 5.0 وردپرس ارائه شده اند. به جز تنظیمات فرمت اصلی که در نسخه پیشین نیز وجود دارد شما با استفاده از این ویرایشگر می توانید عرض، رنگها و دیگر امکانات را تغییر دهید. همچنین ویجت ها نیز جز این بلوک ها حساب می شوند، بنابراین شما به راحتی می توانید کد میانبر ایجاد کنید و یا محتواهای خود را در دسته های مختلف قرار دهید.

این ویرایشگر جدید همچنین جاسازی ها را آسان تر کرده است. شما به راحتی می توانید بخش جاسازی را با اضافه کردن دکمه های بلوک گسترش دهید و همچنین می توانید از دکمه هایی که قبلا جاسازی شده اند پشتیبانی کنید.

افزودن بخش جاسازی به عنوان یک بلوک

شما با استفاده از این بخش میتوانید فیلم ها, توییت ها و صفحات فیس بوک را راحت تر کنترل کنید. این امر با امکان تنظیم بلاک ها در برنامه های مختلف به آسانی برای کاربران مهیا شده است.

اگر حس میکنید که توسط نوار کناری که توسط ادمین وردپرس ایجاد شده است گمراه می شوید، می توانید با استفاده از گزینه فول اسکرین این گمراهی را برطرف کنید. این امر باعث می شود که شما بتوانید محتویات بیشتری را در صفحه مورد نظر خود داشته باشید.

ایجاد یک بلوک جدید و امکان استفاده مجدد از سایر بلوک ها

اگر شما اغلب محتواهایی با موضوعات یکسان منتشر می کنید, هم اکنون با استفاده از این ویرایشگر جدید می توانید آنها را ذخیره و مورد استفاده قرار دهید. در این بخش به سادگی می توانید بلوکی را مدنظر شماست ویرایش کنید. هنگامی که از نتیجه کار راضی خواهید بود می توانید روی نوار ابزار بلوک در منو کلیک کنید و گزینه اضافه کردن به بلوک ها برای استفاده مجدد را انتخاب کنید.

بلوک هایی که میتوان از آن ها مجددا استفاده کنید!

در این بخش از شما خواسته می شود که یک نام برای بلوک خود تهیه کنید. پس از آن, شما میتوانید وردپرس را به نام یک بلوک قابل استفاده مجدد ذخیره کنید. شما میتوانید این دکمه را در پایین دکمه اضافه کردن بلوک های جدید پیدا کنید.

ویرایش مقاله های قدیمی در ویرایشگر وردپرس 5.0

شما میتوانید مقالات را در بلوک کلاسیک ویرایش کنید. همچنین می توانید که این بلوک را به بلوک های متعدد دیگری تقسیم بندی کنید که این امر به شما اجازه می دهد تا از تمام ویژگی های ویرایشگر جدید استفاده کنید.

آیا همچنان می توانم از ویرایشگر قدیمی وردپرس استفاده کنم؟

بله، شما میتوانید به راحتی با نصب افزونه ویرایشگر قدیمی خود و فعال سازی آن همچنان از افزونه کلاسیک به جای گوتنبرگ استفاده کنید.

تغییر به ویرایشگر کلاسیک

پس از فعال شدن افزونه ویرایشگر قدیمی, افزونه گوتنبرگ که افزونه جدید برای ویرایش است غیر فعال خواهد شد.

2019 ؛ جدیدترین قالب پیش فرض نسخه 5.0 وردپرس

وردپرس 5.0 با یک تم جدید به عنوان تم پیش فرض ارائه شده است. این تم که به نوعی همه کاره و مینیمالیست است می تواند برای ایجاد یک وبلاگ و یا وبسایت جدید مورد استفاده قرار گیرد.

قالب جدیدی که در تم 2019 ارائه شده است از گوتنبرگ استارتر استفاده می کند و این بدین معناست که با این ویرایشگر جدید سازگار است. در واقع این آپدیت جدید به شما این امکان را میدهد که با استفاده از ویرایشگری جدید و پوسته های زیبا برای صفحات خود، وبسایت وردپرس خود را به دیگران عرضه کنید.

سازگاری وردپرس جدید با تم ها و افزونه ها

نسخه 5.0 وردپرس یک تغییر جدید را در ایجاد محتواهای کاربران به وجود آورده است. این تغییرات به سرعت رخ نداده اند بلکه طی زمان های مختلف که با ایجاد افزونه و تست کردن آنها توسط وردپرس جدید همراه بوده است به وجود آمده اند.

از مهم ترین افزونه های نسخه 5.0 وردپرس می توان به WPForms و Yoast SEO اشاره کرد. بسیاری از مارکت های وردپرس، هم اکنون قالب های خود را برای سازگاری با ویرایشگر جدید تغییر داده اند. با این حال اگر قالب یا پلاکین شما همچنان با این افزونه جدید و نسخه جدید وردپرس سازگار نیست می توانید با بخش توسعه دهنده آن ها تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا قالب یا افزونه موردنظر شما را به روز رسانی کنند.

مدیریت پشتیبانی کانفیگ و پیاده سازی سرور های لینوکسی و ویندوزی

نوشته های مشابه