بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

جستجوی صوتیجستجوی صوتی در ابتدای فعالیت خود تنها به صورت یک نوآوری به نظر می رسید که پس از مدتی به دست فراموشی سپرده خواهد شد و کمتر کاربری این تصور را داشت که با گذشت زمان به یکی از حوزه های رقابتی برای سایت ها تبدیل شود. استقبال بیش از حد تصور کاربران از این قابلیت سبب افزایش روزافزون اهمیت آن شد و این موضوع تا حدی پیش رفت که گوگل برای این قابلیت یک اپلیکیشن مجزا را منتشر کرد. طبق گزارشات گوگل ، بیش از نیمی از نوجوانان آمریکایی و تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی از جستجوی صوتی حداقل دوبار در روز استفاده می کنند. با توجه به این موضوع ، رقابت در این حوزه روز به روز در حال افزایش است و همانند جستجوی متنی گوگل ، رعایت برخی از فاکتورها سبب بهبود رتبه سایت به ازای جستجوی صوتی کاربر خواهد شد.

علاوه بر سایت ها ، موتورهای جستجو و علی الخصوص گوگل نیز در حال افزایش کیفیت جستجوی صوتی و نمایش بهتر سایت ها به ازای سرچ صوتی هستند به نحوی که طبق آمارهای گوگل ، خطاهای شناسایی کلمه به 8٪ کاهش یافته است.

20٪ از جستجوهای انجام شده در یک دستگاه اندرویدی ، جستجوی صوتی است و با توجه به گستردگی استفاده از دیوایس های آندرویدی ، وقت آن است که درباره بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی تجدید نظر نمایید.

چگونه می توان سایت را برای جستجوی صوتی بهینه کرد؟

استفاده از ساختار گفتاری کاربران

یکی از مهمترین جنبه های جستجوی صوتی ، ایجاد محتوای مناسب برای این نوع جستجو است. برخلاف جستجوی متنی ، نوع سرچ کاربران در این روش عمومأ مانند صحبت کردن روزمره می باشد. به موارد زیر توجه نمایید :

  • راه حل برای نشتی شیر آب
  • چطور نشتی شیرآب را تعمیر کنم؟

به طور معمول اولین عبارت به عنوان یک جستجوی متنی استفاده می شود و مورد دوم عبارتی است که کاربران عمومأ برای صحبت کردن از آن استفاده می کنند. با توجه به نوع کاربرد جستجوی صوتی و مطابق بودن جستجوهای این حوزه با ساختار گفتاری و صحبت کردن کاربران ، بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی مستلزم رعایت این موضوع در محتوای سایت می باشد. به عبارت دیگر ، سرچ کاربران به صورت صوتی غالبأ مشابه صحبت کردن روزمره و عادی افراد می باشد.

تولید محتوای مناسب برای جستجوی صوتی

کاربران برای جستجوی موارد خاص از جستجوی صوتی استفاده می کنند ، بنابراین محتوای سایت باید برای این منظور به طور کامل بهینه سازی شده باشد. رعایت فاکتور “معنای جستجو” موضوعی است که باید در این رابطه مدنظر قرار داد. “معنای جستجو” فاکتوری است که در آن به جای اهمیت دادن به کلمات کلیدی ، به معنای عبارات سرچ شده توسط کاربر اهمیت داده می شود. یافتن مهم ترین عبارات و سوالاتی که در ذهن مشتری ها و کاربران شما ایجاد می شود ، اصلی ترین مورد برای رعایت فاکتور “معنای جستجو” می باشد.

در صورتیکه برای یافتن عبارات مناسب مطابق با “معنای جستجو” تردید و یا ابهامی دارید ، می توانید از موارد زیر کمک بگیرید :

  • بازاریاب و کارشناس فروش – این افراد عمومأ سوالات کاربران و مشتری ها را در ذهن خود بارها مرور کرده و به دنبال آماده کردن پاسخهای مناسب برای آن ها هستند.
  • تیم خدمات مشتریان – بسته به کسب و کار شما، آن ها اولین نفراتی هستند که در مورد محصولات، خدمات و کسب و کار شما می توان از آن ها سوال کرد.
  • موتور جستجوگر گوگل – از قسمت سوالات مرتبط و جستجو های مرتبط در پایین صفحه می توانید استفاده کنید.باکس عبارات مرتبط گوگل

هنگامی که لیستی از سوالات خود را ایجاد کردید ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که با تولید محتوای مناسب به آنها پاسخ دهید.

البته انجام این کار به همین سادگی هم نیست . چندین روش کلیدی برای ایجاد و بهینه سازی محتویات مورد علاقه ی جستجو های صوتی وجود دارد :

  • از سوالات کاربران در عناوین صفحه و هدرهای HTML استفاده کنید. محتوای تگ <h2> تا تگ <h5> اهمیت خیلی زیادی دارند .
  • پاسخ را در کنار سوال قرار دهید. این مورد از نظر بصری بسیار مهم است، در واقع غریزه ی انسان به گونه ای است که در همان مقدمه به دنبال پاسخ خود می گردد . اگر محتوا را با سوال  «چه چیزی … » را ایجاد می کنید ، از پاسخ خود در تگ <p> بلافاصله بعد از هدر حاوی سوال استفاده کنید.

محتوای خود را با در نظر گرفتن جعبه ی پاسخ گوگل ایجاد کنید. برای سوال هایی که با “چه چیزی” شروع می شوند جهت نمایش در جعبه ی پاسخ گوگل تنها به جوابی با  50 یا 60 کلمه (نه حرف) نیاز است ، در حالی که برای سوال هایی که با  “چگونه ” آغار می شوند حداقل به یک صفحه ی html برای ارائه پاسخ نیاز دارید.

استفاده از داده های ساختار یافته Schema.org برای جستجوی صوتی

یک جنبه حیاتی در مورد درک محتوای سایت شما توسط موتورهای جستجو ، طراحی سایت و تولید محتوای قابل خواندن برای ربات های موتورهای جستجو می باشد . قابلیت های معنایی گوگل به داده های ساختار یافته Schema.org با استفاده از JSON-LD متکی هستند.

این موضوع به ویژه برای جستجوهای صوتی محلی (که باعث افزایش درصد موارد جستجو می شود) اهمیت دارد. داده های ساختار یافته Schema.org به شما این امکان را می دهد که اطلاعات مهمی را علامتگذاری کنید ، این اطلاعات به شرح زیر است:

  • ساعت کار
  • روش های پرداخت مورد قبول
  • نام ، آدرس و شماره ی تماس
  • رنج قیمت
  • بررسی محصول / کسب و کار
  • نوع کسب و کار

همه این اطلاعات مهم و حیاتی هستند  ،حتی برای افرادی که از جستجوی صوتی برای پیدا کردن کسب و کار خاص در یک زمان خاص استفاده می کنند. اگر کسب و کار شما یک مکان فیزیکی داشته باشد، ایجاد داده های ساختار یافته به صورت مطلوب جهت بهینه سازی وب سایت شما برای جستجوی صوتی الزامی است. زمانی که در مورد نشانه گذاری محتوای شما بحث می شود، WordLift یک ابزار فوق العاده مفید است (برای افرادی که دارای یک سایت وردپرس هستند). WordLift دارای قابلیت پردازش طبیعی زبان است که می توانید از آن برای نشانه گذاری محتوا به صورت خودکار استفاده کنید.

Mobile Friendly بودن وب سایت

وب سایتی که با محتوای معنایی به سوالات پاسخ می دهد، عالی به نظر می رسد اما اگر این پروژه را در همین حد محدود کنید به هدف خود در زمیینه بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی نخواهید رسید. واقعیت این است که اکثر جستجوهای صوتی بر روی گوشی های هوشمند و تبلت ها انجام می شود و با توجه به اهمیت دادن گوگل به فاکتور Mobile Friendly بودن سایت برای رتبه بندی سایت ها ، رعایت این فاکتور از اهمیت بسیار بالای برخوردار است.

افزایش سرعت بارگذاری در سایت گوشی های هوشمند

علاوه بر مورد قبلی ، سرعت بارگذاری سایت در دیوایس های هوشمند ، نکته دیگری است که باید آن را رعایت کرد. 40 درصد از کاربران تلفن همراه ، صفحه ای که در 3 ثانیه بارگذاری نشود را ترک می کند، این  در حالی است که گوگل سرعت بارگذاری وب سایت های موبایل فرندلی را یک ثانیه یا کمتر اعلام می کند.

جستجوی صوتی آینده است…

و آینده همین جا است.

سادگی  را کنار بگذارید، وقت آن است که تصدیق کنید که جستجوی صوتی یک ویژگی یا نواوری نیست که مردم از آن یک یا دو بار استفاده کنند  و سپس آن را فراموش کنند. این موضوع ، به بخش جدایی ناپذیر از جستجوی وب تبدیل شده است و اهمیت آن دائمأ در حال رشد است.

خبر خوب این است که جستجوی صوتی و بهینه سازی سایت ها برای آن یک چالش نیست ، بلکه یک فرصت است. بسیاری از وب سایت ها برای جستجو صوتی به طور فعال بهینه نیستند. در صورتیکه شما هم اکنون این موضوع را مدنظر قرار دهید، از رقبای خود  که در آینده به این حیطه وارد خواهند شد جلوتر خواهید بود.

نوشته های مشابه