تفاوت POP3 ، IMAP و Exchange

پروتکل های ارسال و دریافت ایمیل

ارسال و دریافت ایمیل در دنیای اینترنت امری اجتناب ناپذیر است و برنامه نویسان و طراحان سایت برای افزودن این قابلیت به برنامه های خود از پروتکل های مختلف ارسال ایمیل مانند پروتکل های POP3 ، IMAP و Exchange استفاده می نمایند.

به طور کلی کار اصلی پروتکل های POP3 ، IMAP و Exchange ، برقراری تعادل میان سرورها و نرم افزارهای ایمیل است و بسیاری از نرم افزارهای مرتبط به دریافت و ارسال ایمیل بر اساس حداقل یکی از این پروتکل ها عمل می کنند.

امروزه داشتن یک ایمیل اختصاصی کار چندان سختی محسوب نمی شود و افراد با خرید هاست و دامنه به راحتی می توانند ایمیل اختصاصی داشته باشند. شاید طراحی یک ایمیل با قابلیت دریافت و ارسال اطلاعات به نظر بسیار ساده و تنها به یک سری عملیات خاص خلاصه شود اما واقعیت امر چیز دیگری است و فرایند ها و اتفاقات نسبتا پیچیده ای باید روی دهد تا یک ایمیل ارسال و دریافت گردد. یکی از مفاهیم نسبتا سخت در تنظیمات ایمیل، انتخاب پروتکل های POP3 ، IMAP و Exchange است که هر کدام با هدفی خاص طراحی شده اند.

به این ترتیب شناخت هر کدام از پروتکل های POP3 ، IMAP و Exchange ایمیل می تواند به برنامه نویسان و مدیران IT شرکت ها کمک کند که بر اساس احتیاجات خود و بر پایه مزایا و معایب هر کدام از این پروتکلها، نسبت به انتخاب بهترین گزینه اقدام نمایند.

اصطلاحات اولیه مرتبط با سرویس های ایمیل

دو اصطلاح وب میل و کلاینت از اساسی ترین و پایه ای ترین اصلاحات مورد استفاده در سرویس های ایمیل است و آشنایی با آن ها پیش از شناخت پروتکل ها باید انجام پذیرد. در صورتی که برای چک کردن ایمیل با استفاده از مرورگر اینترنت به سراغ حساب کاربری خود می روید شما در حال استفاده از وب میل هستید مانند سرویس های یاهو و جيميل، اما اگر از نرم افزارهایی برای این کار استفاده می کنید در واقع شما از کلاینت ایمیل استفاده کرده اید و این سرویس مخصوص شرکت هایی مانند مایکروسافت و موزیلا است. از لحاظ عملکردی وب میل و کلاینت ها تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو برای دریافت و ارسال و مشاهده اطلاعات از طریق ایمیل کاربرد دارند. معمولا برای کاربران استفاده از کلاینت ها آسان تر از وب میل است زیرا امکاناتی که این نرم افزارها در اختیار آنها قرار می دهند بسیار بیشتر و آسان تر است.

معرفی پروتکل POP3

پروتکل POP3 یا Post Office Protocol یا به عبارتی پروتکل اداره پست، یکی از قدیمی ترین پروتکل های ایمیل است و قدمتی 20 ساله در دنیای اینترنت دارد. دسترسی کاربران به پهنای باند در گذشته مانند امروز نبود و برای حل این مشکل، پروتکل POP3 با قابلیت دانلود ایمیل ها بر روی کامپیوتر کاربران طراحی گردید. اساس کار این پروتکل محدودیت استفاده از ایمیل تنها برای یک کاربر بوده و سایرین امکان دسترسی به ایمیل را نداشتند. پروتکل POP3 از 2 پورت به صورت پیش فرض استفاده می کند. یکی از آنها پورتی است به صورت غیر رمزنگاری شده کار می کند و به پورت 110 معروف است و دیگری پورتی است که برای اتصالات امن و رمزگذاری شده مورد استفاده قرار می گیرد و به آن پورت 995 گفته می شود. اولین نسخه این پروتکل، POP نام داشت و امروزه از نسخه POP3 استفاده می شود. نسخه جدید این پروتکل POP4 است که البته تفاوت های چندانی با نسخه قبل نداشته و نمی توان آن را به عنوان دستاورد نوینی در تکنولوژی دانست.

معرفی پروتکل IMAP

پروتکل IMAP یا Internet Message Access Protocol و یا پروتکل دسترسی به پیغام اینترنتی، نیز همزمان با پروتکل POP3 وارد دنیای تکنولوژی گردید اما این پروتکل برتری های بیشتری نسبت به پروتکل POP3 دارد. محدودیت استفاده تنها یک کلاینت از ایمیل در این پروتکل از بین رفته و با استفاده از IMAP، کاربران می توانند ایمیل خود را از چندین وسیله و ابزار مختلف بررسی کنند. با این تکنولوژی تا زمانی که یک ایمیل توسط کاربر از روی سرور حذف نگردد، امکان مشاهده آن از طریق گجت های متفاوت وجود دارد. این ویژگی محبوبیت پروتکل IMAP را نزد کاربران افزایش داده است. پروتکل IMAP نیز از طریق 2 پورت پیش فرض کار می کند. اولین پورت، پورت 143 است که به صورت غیر رمزنگاری شده بوده و دومین پورت، پورت شماره 993 است و برای اتصال امن مورد استفاده قرار می گیرد. البته پروتکل IMAP علی رغم مزایایی که دارد نقاط ضعفی هم به همراه دارد که مهم ترین آن کمبود و یا اتمام فضای در اختیار کاربران است. البته روش هایی برای حل این مشکل وجود دارد. به عنوان مثال جیمیل فضای نسبتا زیادی در اختیار کاربران قرار می دهد تا بتوانند به راحتی ایمیل های خود را ذخیره کنند و یا اینکه از سرویس های بک آپ گیری استفاده شود و با ذخیره اطلاعات ایمیل ها بر روی کامپیوتر، کل محتویات ایمیل را حذف نمود.

معرفی پروتکل Exchange

پس از معرفی پروتکل های IMAP و POP3، شرکت مایکروسافت اقدام به معرفی پروتکلی به نام MAPI یا Messaging API نمود. پروتکل MAPI قابلیت هایی به غیر از دریافت و ارسال ایمیل را هم به همراه داشت و در واقع پروتکلی برای اتصال به سرویس Exchange مایکروسافت است و می توان از آن جهت همگام سازی با استفاده از روش Exchange ActiveSync برای بسیاری از موارد مانند تقویم، مخاطبان، ایمیل‌ها و موارد دیگر بهره جست. برای استفاده از این پروتکل باید حتما میل سرور Exchange در اختیار شرکت ها قرار گیرد. کاربرانی که از سرور های ایمیل هات میل و یا پیش فرض های سیستم عامل اندروید و iOS استفاده می کنند نیز می توانند از قابلیت های این پروتکل بهره مند شوند.

علاوه بر پروتکل های POP3 ، IMAP و Exchange، موارد دیگری نیز وجود دارد اما اغلب سرویس های ایمیل پر کاربرد از این پروتکل ها استفاده می کنند. از پروتکل های دیگر می توان به SMTP یا Simple Mail Transfer Protocol به معنای پروتکل انتقال ایمیل ساده و همچنین ایمیل تحت وب اشاره نمود. ایمیل تحت وب نیز به دلیل استفاده آسان طرفداران فراوانی دارد.

نوشته های مشابه