رکورد CNAME چیست؟

رکورد CNAME

زمانیکه که شما می خواهید در اینترنت با نام های مختلفی شناخته شوید و همه این نام ها به یک IP متصل گردد می توانید از رکورد CNAME استفاده نمایید. رکورد CNAME در واقع مخفف نام canonical name بوده و از آن برای ایجاد نام مستعار و یا تغییر نام دامنه مورد استفاده می شود. به همین دلیل آن را رکورد دامنه مستعار نیز می نامند. گاهی اوقات سرور ها دارای وظایف متعددی هستند و رکورد CNAME کمک می کند تا چند نام مستعار و جداگانه به یک سرور مشخص متصل گردد.

این کار زمانی کاربرد دارد که شرکت های تجاری دارای عنوان ها و برند های متفاوتی در خصوص محصولات مختلف خود هستند و صاحبان سایت از طریق این عناوین می توانند ترافیک زیادی را بر روی یک IP خاص جذب نمایند.

یکی دیگر از کاربرد های رکورد CNAME این است که می توان سایت را به کانال های دیگری مانند شبکه بوتیوب و با هر دامنه دیگری که توسط مرورگر ها قابل دسترسی باشد انتقال داد.

یکی دیگر از قابلیت های رکورد CNAME فراهم نمودن دسترسی به وب سرور است. این کار از طریق دو استاندارد www.domain.com و domain.com (بدون WWW) انجام می گیرد.

رکورد CNAME دارای یک ویژگی منحصر به فرد بوده که می توان از آن به دفعات در پیکر بندی سایت استفاده نمود. نکته ای که باید در استفاده از رکورد CNAME مد نظر قرار داد جلوگیری از ایجاد یک لوپ تکراری و در نتیجه ایجاد یک چرخه ناتمام است.

رکورد CNAME

همانند سایر رکوردهای DNS ، رکورد CNAME از بخش های اصلی تشکیل شده است. بخش اول نام هاست و بخش دوم مقصد است. نام هاست در واقع همان هاستی است که رکورد CNAME بر اساس آن تعریف می شود. این هاست می تواند یک دامنه و یا یک زیردامنه باشد و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در خصوص مقصد می توان به این شکل توضیح داد که محلی که قصد دارید ترافیک سایت به آن انتقال یابد همان مقصد شماست. در این جا هم مقصد می تواند یک دامنه و یا بخشی از وب سایت باشد.

رکورد CNAME را همچنین می توان A Record دانست با این تفاوت که در A Record ما از IP استفاده می کنیم ولی در رکورد CNAME آدرس قرار می دهیم.

ویرایش رکورد CNAME

گاهی اوقات نیاز است که رکورد CNAME که تعریف شده را ویرایش نمایید. این کار به سادگی و از طریق تنظیمات داخل پنل مدیریتی دامنه امکان پذیر است. معمولا DNS ای که در اختیار کاربران قرار می گیرد از نوع ساده است اما حتی اگر DNS پیچیده ای هم داشته باشید باز هم کار کردن با رکورد CNAME بسیار آسان است و در تمام پنل های مدیریتی ساده و پیچیده قابل دسترسی است. مراحل این کار را در ادامه شرح می دهیم:

1 – ابتدا باید وارد کنترل پنل دامنه شوید و بخش مربوط به DNS را بیابید.

2 – پس از پیدا کردن بخش مربوط به DNS باید از نام دامنه ای که قصد دارید آن را مدیریت کنید اطمینان حاصل نمایید. البته این مربوط به زمانی است که تعداد دامنه های شما بیشتر از یکی باشد. در غیر این صورت فقط همان یک دامنه نمایش داده می شود.

3 – صفحه کنترل پنل از یک جدول ساده تشکیل شده است که تمام رکورد های مربوط به DNS در آن قابل نمایش است. در همین صفحه می توانید دکمه های مربوط به ویرایش و یا حbف یک رکورد را مشاهده نمایید. در پایین صفحه یک دکمه افزودن یا add وجود دارد.

4 – پس از زدن دکمه افزودن لازم است مواردی که شرح داده خواهد شد را تکمیل نمایید. اولین بخش نام هاست است. در این جا دامنه و یا زیر دامنه ای که می خواهید هدایت کرده و تنظیم کنید انتخاب نمایید. این دامنه باید در حیطه دسترسی شما باشد. به این معنا که شما هر دامنه ای را نمی توانید مدیریت کنید.

5 – در این مرحله لازم است که نوع رکورد مورد نظر خود را ثبت نمایید؛ که در این جا ما قصد داریم بر روی رکورد CNAME کار را انجام دهیم.

6 – گام پایانی وارد نمودن آدرس IP مقصد است. بسته به ارائه دهنده های متفاوتی که وجود دارند می توان گاهی برای وارد نمودن این اطلاعات از URL سایت مورد نظر نیز بهره برد. در زمان ورود IP باید دقت کنید که فرمت آن را بر روی IPv4 قرار دهید.

مشکلات CNAME

در کنار سادگی ویرایش رکورد CNAME می توان گفت مانند هر فرایند دیگری ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که نیاز به بررسی دقیق و کارشناسی دارد:

1 – گاهی اوقات انتشار رکورد می تواند مشکل ساز شود. بعد از تغییراتی که بر روی رکورد انجام دادید مدت زمان کوتاهی مورد نیاز است تا تغییرات مربوطه اعلام گردد. این مدت زمان می تواند از چند ساعت تا یک روز به طول انجامد.

2 – برای نشان داده شدن تغییرات جدید گاهی لازم است که کش مرورگر یا حافظه پنهان آن پاک شود؛ زیرا مرور گر شما اطلاعات قبلی را در خود ذخیره داشته نگه داشته است.

3 – یکی از مشکلاتی که در استفاده از رکورد CNAME با آن رو به رو خواهید بود موضوع کندی عملکرد سرور است. این کندی به صورتی که است که وقتی بازدید کننده های دامنه های مختلف شما می خواهند از دامین یا زیر دامنه بازدید نمایند هدایت به لینک جدید از شما کمی زمان بر باشد.

نوشته های مشابه