نشانه گذاری اسکیما و اهمیت آن در سئو

اسکیمااسکیما (Schema Markup) نشانه هایی هستند که در داخل صفحات وب سایت وجود دارند و به موتور های جستجوی گوگل کمک می کنند تا صفحات سایت شما را بررسی کرده و به خاطر بسپارد. به عبارتی اسکیما عمل نشانه گذاری در وب سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ است که از طریق آن اطلاعات بیشتری در رابطه با سایت خود به موتورهای جستجو می دهیم.

سئوی داخلی وب سایت (On-site SEO) از مهم ترین مواردی است که باید توسط کارشناسان سئو مورد توجه قرار گیرد. فاکتورهای سئوی داخلی شامل مواردی مانند استفاده از تگ Alt برای تصاویر موجود در سایت، بهینه سازی کلمات کلیدی و استفاده از تگ های H1، H2، H3 ، لینک دهی داخلی ، سرعت بارگذاری و… است و می توان گفت نشانه گذاری اسکیما نوعی از سئوی داخلی سایت است.

در واقع نشانه گذاری Schema به موتور های جستجو کمک می کند از روی علائم و نشانه ها قصد و منظور هر کدام از صفحات سایت را متوجه شده و بر اساس آن سایت را بشناسد. استاندارد نشانه گذاری اسکیما و آیتم های تعریف شده برای موتورهای جستجو در وب سایت Schema.org گردآوری شده و در اختیار موتور جستجوی گوگل قرار می گیرد. در واقع طبقه بندی و ارزش گذاری که موتور جستجوی گوگل برای هر وب سایتی انجام می دهد از طریق استانداردهای Schema.org انجام می گیرد.

با وجود اهمیت بالایی که نشانه گذاری اسکیما در سئو سایت دارد اما متأسفانه بیشتر سایت های ایرانی از اهمیت این مقوله غافل می شوند و استفاده صحیحی از آن نمی کنند. البته ذکر این مورد ضروری است که استفاده نکردن از نشانه گذاری اسکیما تأثیر منفی روی وضعیت سئو وب سایت نداشته اما بودن آن باعث می شود در میان رقبا قوی تر به نظر بیایید.

مزایای استفاده از نشانه گذاری اسکیما

مزیت استفاده از نشانه گذاری اسکیما در بهبود وضعیت سئو سایت است. بر این اساس در صورت استفاده درست و به جا از نشانه گذاری اسکیما، موتور جستجوی گوگل ارزش و اعتبار بیشتری برای وب سایت شما قائل خواهد شد.

یکی از مزایای استفاده از نشانه گذاری اسکیما قرارگیری در گراف دانش گوگل است. در نتایج جستجوی گوگل بخشی به نام گراف دانش گوگل وجود دارد که در کادری در سمت راست لیست نتایج دیده می شود. قرار گرفتن در گراف دانش گوگل مساوی با دریافت تعداد زیادی بازدید است که موجب بهبود وضعیت سئو سایت می شود.

از دیگر مزایای استفاده از نشانه گذاری اسکیما، ستاره هایی است در نتایج گوگل یافت می شود. این ستاره ها نتیجه استفاده صحیح از نشانه گذاری اسکیما است و معنای آن تعداد آرا و امتیازی است که به یک محتوا داده شده است.

استفاده از HTML5 در طراحی وب سایت فواید زیادی دارد که یکی از مهم ترین مزایای آن موضوع نشانه گذاری اسکیما است. HTML5 در طراحی سایت کد هایی مرتب تر، ساده تر و با معناتر تولید می کند و کار را برای توسعه دهندگان وب سایت و کارشناسان سئو و بهینه سازی وب سایت آسان تر می نماید. در اختیار قرار دادن المان هایی مثل header، footer، nav، menu، article، section در کنار قابلیت Heading از مزایای استفاده از HTML5 است.

از نشانه گذاری اسکیما در بخش های مختلفی می توان استفاده کرد، به عنوان مثال برای تعریف یک رویداد و ارائه جزئیات مربوط به زمان برگزاری، نفرات شرکت کننده و محل اجرای آن می توان از نشانه گذاری اسکیما بهره برد. همچنین برای نشانه گذاری آدرس و اطلاعات تماس مربوط به کسب و کار و نمایش مشاغل مختلف، نشانه گذاری اسکیما انتخاب مناسبی است. نشانه گذاری صفحات شخصی مانند ارائه اطلاعات در خصوص رزومه تحصیلی و شغلی افراد نیز از دیگر مزایای استفاده از نشانه گذاری اسکیما است.

قراردادن اسکیما در سایت

روش های استفاده از نشانه گذاری اسکیما

نشانه گذاری Schema را در بخش های مختلف سایت و به طرق مختلف می توان مورد استفاده قرار داد. موتورهای جستجو موارد زیادی از جمله موارد زیر را توسط استفاده از نشانه گذاری اسکیما شناسایی می کنند.

  • تصاویر و عکس هایی که در صفحات وب سایت قرار می گیرد.
  • اسامی نویسنده یا نویسنده هایی که در داخل محتوا به آن اشاره شده است.
  • تاریخ انتشار مطالب وب سایت
  • تعیین شماره آخرین ویرایش مطالب
  • عنوان مطالب با همان عنوان صفحه وب سایت
  • نوع فرمت صفحه

همچنین از کدهای نشانه گذاری اسکیما می توان برای کسب و کارهای محلی، رستوران ها، سریال ها و فیلم ها، کتاب ها، نرم افزارهای کاربردی، محصولات و مناسبت ها بهره برد.

برای استفاده از نشانه گذاری اسکیما در صفحات وب سایت راهکار های متعددی وجود دارد که دانستن آن ها برای مدیران وب سایت و متخصصین سئو اهمیت ویژه ای دارد. نوشتن کدهای اختصاصی نشانه گذاری اسکیما با استفاده از ابزارها و افزونه هایی که برخی از آن ها رایگان هم هستند نیز می تواند به نشانه گذاری اسکیما کمک شایانی کند. دو روش متداول برای نشانه گذاری اسکیما استفاده از اسکریپت JSON-LD و استفاده از میکرو دیتا است که در ادامه توضیح مختصری در خصوص هر کدام از این روش ها ارائه می گردد.

– نشانه گذاری اسکیما با استفاده از اسکریپت JSON-LD

از اسکریپت JSON-LD برای ساختار بندی محتوای موجود در سایت استفاده می شود. استفاده از این ساختار ها که بر اساس استاندارد های org هستند به موتورهای جستجو کمک می کند تا به سادگی سایت شما را شناسایی کرده و مطالب و محتوای ارسال از جانب شما را درک نماید. برای نشانه گذاری اسکیما با استفاده از اسکریپت JSON-LD می توانید خودتان برنامه نویسی کنید و با اینکه از ابزارهای موجود استفاده نمایید.

– نشانه گذاری اسکیما با استفاده از میکرو دیتا

میکرو دیتاها اطلاعات کوچک اما با ارزشی هستند که بر اساس 3 تگ itemprop، itrmtype و itemscope در سایت استفاده می شوند که هر کدام از این تگ ها به یک موضوع خاص دلالت دارند.

علاوه بر روش های ذکر شده روش های تمام اتوماتیک هم برای نشانه گذاری اسکیما در صفحات وب سایت وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به روش استفاده از Google Data Highlighter اشاره نمود؛ اما روش های ذکر شده در بالا جزئیات بیشتری داشته و مطالب را به شکل بهتری برای موتورهای جستجو آماده می کنند.

نوشته های مشابه