هات لینکینگ !!!

هات لینکینگ

هات لینکینگ را می توان به زبان ساده سرقت پهنای مصرفی یک سایت برای نشان دادن صفحات در یک سایت دیگر تعریف کرد. شاید این تعریف در ابتدا کمی پیچیده به نظر بیاید اما با یک مثال ساده می توان هات لینکینگ را شفاف تر توضیح داد. فرض کنید یک سایت به نام سایت شماره 1 دارید که در آن تصاویری از سایت شماره 2 در حال نمایش است. به همین سادگی سایت شماره 2 در حال سرقت پهنای باند مصرفی سایت شماره 1 است.  در این حالت به سایتی که در حال سرقت باند است لیچر یا leaching site گفته می شود. به طور کلی استفاده از هات لینکینگ در اکثر اوقات غیر قانونی محسوب می شود. هات لینکینگ هزینه های زیادی را به مدیران سایت تحمیل می کند. این اتفاق در اغلب موارد زمانی روی می دهد که سایتی محتوای بالا و تصاویر زیادی را مدیریت می کنید. کپی کردن مطالب یک سایت خصوصاً در میان سایت های فارسی زبان امری رایج بوده و افراد با کپی کردن مطالب از یک وب سایت بار زیادی را به پهنای باند آن تحمیل می کنند در حالی که در واقع بازدید از وب سایت شما انجام نشده است

استفاده از هات لینکینگ می تواند حتی در برخی موارد موجب تخلیه منابع سرور و بسته شدن اکانت هاست شما گردد که به این حالت suspend شدن هاست گفته می شود.

گاهی اوقات هات لینکینگ به دلیل تنبلی اتفاق می افتد. وقتی مطلبی را در سیستم وردپرس وارد می کنید و تصاویر آن را از سایت های دیگر بر می دارید در واقع دارید سرقت پهنای باند انجام  می دهید.

راه حل رفع مشکل هات لینکینگ و استفاده از روش های Anti-hotlinking

هات لینکینگ روشی برای سرقت تصاویر محسوب می شود. اگر استفاده از عکس ها و تصاویر سایت شما بدون اجازه باعث آزارتان می شود می توانید از برخی کدهای آماده را در htaccess سیستم مدیریت وب سایت خود در قسمت Public_html استفاده نمایید. سیستم های مدیریت وب سایت تنوع زیادی دارند و فرقی نمی کنند که از کدام سیستم استفاده می کنید. سیستم هایی مثل وردپرس (WordPress)، جوملا (Joomla)، وی بولتن (Vbulletin) و یا پرستا شاپ (Persta shop) در اختیار مدیران سایت قرار دارند. از این طریق دسترسی به اطلاعاتتان را می بندید. روش هایی نیز به عنوان Anti-hotlinking وجود دارند که این روش ها ممکن است جلوی نمایش تصاویر شما در وب سایت های دیگر را بگیرد اما نمی تواند مانع از سرقت تصاویر گردد.

راه های مقابله با هات لینکینگ متفاوت هستند. روش اول استفاده از CDN است که در آن شما برای تسریع کار خود می توانید از شبکه توزیع محتوا بهره بگیرید. روش دیگر استفاده از افزونه های وردپرسی است. افزونه هایی مانند All in one security and firewall می توانند از سرقت پهنای باند از طریق هات لینکینگ جلوگیری کنند. علاوه بر این می توانید به طور کلی گزینه راست کلیک را بر روی صفحات وب سایت خود ببندید با این کار امکان کپی کردن تصاویر با استفاده از دستور Save image as را از بازدید کنندگان سایت می گیرید و در واقع هرگز کسی نمی تواند مطلبی را از سایت شما سرقت نماید. برای غیر فعال کردن گزینه راست کلیک در سیستم مدیریتی ورد پرس از 2 افزونه رایج استفاده می شود که رایگان بوده و به سهولت در دسترس قرار می گیرند. گزینه اول افزونه WP content copy protection است. با دانلود و نصب این افزونه به سادگی این قابلیت را در صفحات وب سایت غیر فعال می کنید و افزونه بعدی Envira gallery نام دارد. این افزونه در میان کاربران سیستم مدیریتی وردپرس به عنوان محبوب ترین افزونه شناخته می شود و امکان ایجاد گالری های بسیار جذابی را فراهم می آورد. پس از نصب این افزونه باید در قسمت تنظیمات آن وارد شوید و با استفاده از تب Addons قابلیت Protection Addon را فعال کنید. پس از ایجاد گالری مورد نظر از داخل تب Misc گزینه enable image protection را فعال کنید و تمام تغییرات را ذخیره کنید. به این ترتیب می توانید از محتوایی که از طریق وب سایت به اشتراک می گذارید محافظت نمایید. علاوه بر روش های ذکر شده می توانید از واتر مارک بر روی تصاویری که قصد دارید در سایت بگذارید استفاده نمایید. با این کار اگر کسی هم از عکس های شما استفاده نماید ناگزیر به ذکر منبع خواهد بود. البته نحوه قرار دادن واتر مارک ها باید به گونه ای باشد که اثر منفی روی تصویر نداشته باشد.

Hotlink protection – راهی مطمئن برای جلوگیری از هات لینکینگ

یکی از راه های مطمئن برای مقابله با هات لینکینگ استفاده از Hotlink protection و یا Hotlink prevention است. فعال کردن Hotlink protection بر روی هاست موجب مسدود شدن دسترسی افراد به فایل های شما می شود.

برای فعال کردن Hotlink protection باید در سی پنل وارد بخش security شده و این قابلیت را فعال نمایید. در حالت پیش فرض این قابلیت در حالت غیر فعال قرار دارد؛ و برای فعال کردن آن باید روی گزینه enable کلیک نمایید. پس از فعال کردن این قابلیت باید آدرس دامنه های مورد نظر را بدون WWW و با WWW وارد نمایید. مرحله بعدی مسدود کردن فرمت هایی است که در نظر دارید Hotlink protection بر روی آن ها اعمال شود. در تنظیمات بعدی باید بخشی را تنظیم کنید که زمانی که آدرس فایل مستقیما در مرورگر باز شد redirect به صفحه شما انجام شود. برای این کار در بخش Redirect request to this URL باید آدرس صفحه مورد نظر را وارد نمایید و در نهایت دکمه Submit را بزنید. پس از فعال سازی Hotlink protection می توانید همان طور که اشاره شد برخی کدهای آماده را در  htaccess هاست وارد نمایید.

رابطه ی هات لینکینگ و سئو

علی رغم مشکلاتی که هات لینکینگ ایجاد می کند ، بر روی سئوی وب سایت تاثیری ندارد. همان طور که می دانید موتور جستجوی گوگل عکس ها را از طریق ایندکس ها شناسایی می کند و هنگامی که یک عکس در گوگل جستجو می شود از طریق حافظه cache در خود گوگل نمایش داده می شود.

نوشته های مشابه