هزینه هر کلیک در گوگل ادز چقدر است؟

گوگل ادزهزینه هر کلیک در گوگل ادز یکی از نکات مبهم برای بسیاری از کاربران این سرویس تبلیغاتی گوگل است. گوگل ادز یا تبلیغات در گوگل یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به صدر نتایج جستجوی گوگل است. گوگل اولین مقصد هر کاربر اینترنتی است و معمولاً افراد در اولین اقدام خود بعد از اتصال به شبکه اینترنت وارد این سایت می شوند. روزانه بیش 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام می گیرد. به همین دلیل رقابت زیادی بین سایت های مختلف برای قرار گیری در صدر نتایج جستجوی گوگل وجود دارد.

برای تعیین هزینه هر کلیک در گوگل ادز سازوکار نسبتاً پیچیده ای وجود دارد و نمی توان به طور کلی یک قیمت را تعیین کرد. هزینه هر کلیک در گوگل ادز بستگی به کلمه کلیدی انتخابی، تعداد رقبا ونمره کیفیت سایت شما دارد. گاهی ممکن است به دلیل رقابت پایین در یک کلمه کلیدی نیاز به پرداخت هزینه ای کمتر از 10 سنت داشته باشید، اما در بعضی موارد هزینه هر کلیک در گوگل ادز به بالای 50 سنت هم می رسد.

گوگل ادز چیست و چه عواملی در آن دخالت دارند؟

گوگل ادز در واقع همان تبلیغات در گوگل است. این بخش از گوگل کمی بعد از شروع فعالیت گوگل در سال 2001 به آن اضافه شد. وظیفه گوگل ادز سازمان دهی کمپین های تبلیغاتی سایت های مختلف و قراردادن آن ها در تبلیغات موتور جستجو و شبکه گوگل است. google ads از یک سیستم مزایده ای با در نظر گرفتن چند معیار جانبی برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. شما بعد از این که حساب کاربردی خود در گوگل ادز را فعال کردید می توانید یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید. سپس بعد از انتخاب کلمه کلیدی باید در مزایده های آنلاین شرکت کنید. اگر در این مزایده ها موفق شوید می توانید تبلیغات خود را در بالای نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی قرار دهید. سپس با کلیک هر بازدیدکننده بر روی لینک تبلیغات شما و ورود به سایت، هزینه آن از شارژ تبلیغ شما کسر خواهد شد.

میزان موفقیت در مزایده گوگل به دو عامل اصلی بستگی دارد، حداکثر هزینه ای که حاضرید برای یک کلمه کلیدی بپردازید و نمره کیفیت تبلیغ و سایت شما عوامل اصلی تصمیم گیری گوگل هستند.

نحوه محاسبه هزینه هر کلیک در گوگل ادز

همانطور که گفته شده حداکثر هزینه پیشنهادی شما به علاوه ی نمره کیفیت تبلیغ ، عوامل تعیین کننده هزینه هر کلیک در گوگل ادز هستند. این دو عامل در کنار هم رنکینگ تبلیغاتی شما را مشخص می کند. رنکینگ تبلیغاتی تعیین می کند که چه کسی در رتبه بندی گوگل در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت. هر چقدر عدد به دست آمده در رنکینگ تبلیغات بزرگتر باشد رتبه بهتری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

رنکینگ تبلیغاتی در گوگل ادز چگونه محاسبه می شود؟

رنکینگ تبلیغاتی حاصل ضرب بیشترین مبلغ پیشنهادی از طرف شما در نمره کیفیت است. برای مثال شما برای یک کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید حاضرید حداکثر مبلغ 2 دلار پرداخت کنید. فرض کنیم نمره کیفیت شما برای این کلمه کلیدی نمره کامل 10 از 10 باشد. در این صورت عدد رنکینگ تبلیغاتی شما به این صورت محاسبه خواهد شد : 2×10 = 20

به تصویر زیر دقت کنید.

جایگاه تبلیغ در گوگل ادز

همانطور که مشاهده می کنید نمره کیفیت نقش بسیار کلیدی و تعیین کننده ای در تعیین جایگاه شما در رتبه بندی از نظر گوگل دارد. در حالی شما با 2 دلار توانسته اید رتبه اول را کسب کنید که رقبای شما حتی با 8 دلار هم رتبه مناسبی کسب نکرده اند.

نمره کیفیت در واقع میزان مرتبط بودن سایت شما با کلمه کلیدی مورد نظر شما است. هر چقدر میزان کلیک و بازدید دریافتی شما در این کلمه کلیدی، ارتباط کلمه کلیدی با محتوای سایت، ارتباط صفحه فرود و لینک مورد نظر شما برای تبلیغ با کلمه کلیدی و ارتباط متن تبلیغ در گوگل با کلمه کلیدی انتخابی بیشتر باشد شما نمره کیفیت بهتری را کسب خواهید کرد. به همین دلیل قبل از ایجاد کمپین تبلیغاتی باید از این موارد اطمینان کافی را حاصل کنید.

اما میزان اهمیت نمره کیفیت در همین حد خلاصه نمی شود. تا این جا رتبه شما برای قرار گیری در تبلیغات گوگل مشخص شده است، اما هزینه هر کلیک در گوگل ادز دقیقا چقدر است؟

 تعیین هزینه هر کلیک در گوگل ادز

گوگل برای تعیین دقیق هزینه هر کلیک در گوگل ادز برای هر متقاضی از فرمول خاصی استفاده می کند. هزینه هر کلیک در گوگل ادز برابر است با عدد به دست آمده برای رنکینگ تبلیغاتی نفر پایین تر از شما تقسیم بر نمره کیفیت شما + 0.01 دلار. اگر مثال قبلی را در نظر بگیریم، عدد رنکینگ تبلیغاتی شما 20 و نفر پایین تر از شما 16 بود. نمره کیفیت شما نیز 10 از 10 محاسبه شده بود. بدین ترتیب با جایگذاری اعداد به دست آمده در فرمول تعیین هزینه هر کلیک در گوگل ادز نتیجه به شکل زیر خواهد بود:

16 / ( 10+0.01 ) = 1.61 $

بدین ترتیب هزینه هر کلیک در گوگل ادز برای شما 1.61 دلار خواهد بود. همانطور که مشاهده می کنید نمره کیفیت در این جا نیز نقش تعیین کننده ای دارد. هر چه نمره کیفیت بالاتری داشته باشید مخرج کسر بزرگتر خواهد شد و در نتیجه هزینه کمتری برای هر کلیک پرداخت خواهید کرد. با توجه به تصویر زیر شما می توانید نحوه محاسبه هزینه برای سایر افراد با توجه به مثال بالا را مشاهده کنید.

هزینه هر کلیک در گوگل ادز

استفاده از گوگل ادز در ایران

به دلایل وجود تحریم ها استفاده از گوگل ادز در ایران دارای مشکلاتی است. به این دلیل که شما در گوگل ادز باید با یک واحد ارزی هزینه های خود را پرداخت کنید و برای این کار نیاز به مستر کارت یا ویزا کارت خواهید داشت. داشتن حساب در خارج از ایران کار نسبتاً دشواری است به همین دلیل گروه های تبلیغاتی زیادی در ایران وجود دارند که می توانند کار تبلیغات در گوگل را برای شما انجام دهند.

نوشته های مشابه