هفت دلیل برای استفاده از گوگل آنالیتیکس

فواید استفاده از گوگل آنالیتیکس

اگر شما دارای وب سایت هستید حتما باید از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) استفاده کنید و هیچگونه استثنایی در مورد آن وجود ندارد، این ابزار، قدرتمند و برای صاحبان وب سایت حیاتی است. یکی از اولین قدم ها که به صاحبان وب سایت بعد از راه اندازی وب سایت پیشنهاد می شود، نصب گوگل آنالیتیکس برای ردیابی رفتار کاربران است.

اما چرا این موضوع بسیار مهم است؟

گوگل آنالیتیکس را به سادگی می توان فهمید و حتی برای صاحبان وب سایت مبتدی نیز بسیار کارآمد است و اطلاعات بسیار ارزشمندی را ارائه می دهد. در اینجا چند نمونه از برخی مزایای مهم را با هم مرور می کنیم.

1- بررسی منابع ورودی سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس

امروزه بیش از یک میلیارد وب سایت آنلاین وجود دارد. هرکدام از آن ها هم برای جلب توجه بیشتر کاربران در دنیای شلوغ اینترنتی درحال رقابت هستند. برای اینکه وب سایت شما کار خود را انجام دهد نیازمند این است که افراد دیگر آن را بیابند.

گوگل آنالیتیکس یک قسمت کامل به نام “Acquisition” دارد که در آن اطلاعاتی از قبیل اینکه بازدیدکنندگان شما از چه راه و روشی شما را پیدا کرده اند را ارائه میدهد. گوگل تمام افرادی را که با کلیک کردن بر روی لینک در جست و جوی گوگل (Organic results)، چه تعددی از طریق لینک شبکه های اجتماعی، سایت های دیگر، از تبلیغات پولی و با نوشتن آدرس دقیق سایت شما در Address bar  به صفحه سایت شما ورود می کنند را ردیابی می کند.

اگر اقدامی برای بازاریابی در رابطه با وب سایت خود انجام داده اید، این قسمت به شما نشان می دهد که کدام یک از فعالیت های شما نتیجه بهتری دارد.

2- بررسی رفتار کاربران در سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس

جذب افراد در مرحله اول برای ورود به وب سایتتان اولین مانع بزرگ است، اما مطمئن شدن از اینکه بازدیدکنندگان دوباره به سایت شما رجوع خواهند کرد مسئله مهم تریست. گوگل آنالیتیکس این اطلاعات را نیز برای شما ردیابی خواهد کرد.

قسمت “Behavior” در گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی مثل اینکه کدام یک از صفحات شما اغلب توسط کاربران مشاهده می شود یا کدام یک از صفحات بیشتر کلیک می خورند و چه زمانی را بازدیدکنندگان صرف یک صفحه از سایت شما می کنند را ارائه می دهد.

این اطلاعات به شما کمک می کند تا متوجه شوید کدام یک قسمت های وب سایت شما با موفقیت کاربران را جذب می کنند و همچنین  این اطلاعات تعیین می کنند که آیا برای بهره بری بیشتر نیاز به طراحی دوباره آن صفحات دارید یا خیر و همچنین میزان جذابیت محتوای تولید شده شما نیز اندازه می گیرد تا بتوانید وب سایتی بهینه تر در اختیار کاربران خود قرار دهید.

3- بررسی اطلاعات جزئی کاربران سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس

اکثر وب سایت ها نیازی به دسترسی به همه افراد ندارند. بدون شک فقط دسته خاصی از افراد هستند که ارزش بیشتری برای یک وب سایت دارند. گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی را درباره افرادی که از وب سایت ما بازدید می کنند را بر اساس جمعیت شناسی، جغرافیا و منافع کلی آن ها در اینترنت ارائه می دهد.

به علاوه، شما می توانید بفهمید که از کدام یک از مرورگرها استفاده می کنند و یا از کدام نقطه به شما متصل شده اند. اگر وب سایت شما در دستگاه ها و مرورگرهای مختلف تجربه کاربری متفاوت را ارائه دهند ممکن است تعدادی از کاربرانتان را از دست بدهید. اگر دسترسی به اطلاعاتی نظیر، تعداد افرادی که با تلفن همراه و Safari وارد شده اند پیدا کنید، بهینه سازی سایت برای این دسته از افراد را از قلم نمی اندازید.

4- شناسایی صفحات محبوب سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس

به طور معمول تمام وب سایت ها صفحاتی دارند که ترافیک ورودی آن ها از دیگر صفحات بیشتر است و به علاوه صفحاتی هم هستند مانند فروم ها که کاربران را بیشتر در سایت شما نگه می دارند.

اگر محتوای خاصی دارید که رتبه بالایی دارد یا بیش از حد به اشتراک گذاشته شده و ورودی نا متناسبی به سایت شما می دهد، گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا آن را بیابید. و همانطور مهم است که اگر بعضی از صفحات به طور خاص در تبدیل بازدیدکنندگان به کاربران ایمیلی یا مشتریان تبدیل می کنند با گوگل آنالیتیکس می توانید آن ها را نیز بیابید.

در حالی که می توانید مشخص کنید کدام یک از صفحات برای شما در راه رسیدن به اهدافتان بازدهی بهتری دارند، می توانید با تجزیه تحلیل درست و یک استراتژی مناسب برای وب سایت خود بر اساس موفقیت های گذشته، برنامه ای برای بهینه سازی کسب و کار خود تهیه کنید.

5- بررسی و ردیابی تغییرات سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس

وب سایت های مختلف اقدامات متفاوتی دارند که بیشتر آن ها می خواهند بازدیدکنندگان را جذب کنند. شما می توانید با کمک ردیابی تغییرات گوگل آنالیتیکس برای وب سایتتان بر اساس اقداماتی که می خواهید کاربران را جذب کنید. مانند پر کردن فرم، ثبت نام با ایمیل یا خرید کردن.

برای اکثریت وب سایت ها، این داده ها مهمترین میزان تشخیص در مورد اینکه سایت هدف اصلی را به درستی انجام می دهد تلقی می شود.

6- رایگان بودن استفاده از گوگل آنالیتیکس

اگر بودجه مناسبی ندارید، همه موارد در این لیست می تواند شما را برای استفاده از آن قانع کند به ویژه اینکه ابزاری قدرتمند را در قبال هزینه ای خاص استفاده نمی کنید. گوگل آنالیتیکس 100% رایگان است.

7- سهولت استفاده از گوگل آنالیتیکس

اگر یادگیری برای شما سخت است و شنیدن درمورد ابزارهای تحلیل بزرگ شما را به فکر فرو می برد که چگونه افرای از آن ها استفاده می کنند یا آن ها را می آموزند، باید گفت گوگل آنالیتیکس بسیار ساده است حتی برای افرادی که مبتدی هستند و درجه مهارت آن ها پایین است.

نوشته های مشابه