پروژه AMP چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

پروژه AMP گوگل

روند پرشتاب و رو به رشد استفاده از گوشی های هوشمند و تلفن های همراه امروزی در قالب سیستم عامل های مختلف، متخصصین و مهندسین بهینه سازی وب سایت ها را به فکر مفهوم جدیدی برای رندرینگ سریع محتوای موجود در صفحات وب به نام AMP انداخته است.

AMP در حقیقت یک فناوری به منظور افزایش بارگذاری سریع صفحات وب بر روی گوشی های تلفن همراه کاربران است.

AMP یا Accelerated Mobile Pages به معنی شتاب دهنده ی صفحات موبایل یک پروژه ی متن باز از یک کتابخانه ی جاوا اسکریپت برای طراحان و توسعه دهندگان صفحات وب است. AMP در فوریه 2016 توسط کمپانی معتبر گوگل برای کاربران مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفت.

ضرورت استفاده از AMP

هنگامی که برای اولین بار میزان استفاده از اینترنت در بستر گوشی های هوشمند از کاربران اینترنت دسکتاپ پیشی گرفت بدون شک برنده ی واقعی ، شرکت ها یا فناوری هایی بودند که به فکر افزایش سرعت و ارائه ی بهترین ابزارها برای کاربران اینترنت گوشی های هوشمند بودند. در سالیان گذشته شتاب استفاده از گوشی های هوشمند برای وبگردی و حوزه های آنلاین به طرز چشمگیری افزایش یافته و در این مسیر کمپانی های معتبر و سرشناس را به فکر ارائه ی تکنولوژی هایی برای وبگردی بهتر و بالا آمدن سریع صفحات وب انداخته است.

آمارهای افزایش نرخ استفاده از اینترنت گوشی های هوشمند در کشورهای در حال توسعه رقم های بالاتری را نشان می دهد از این رو می توان استفاده از AMP را برای صفحات وب سایت، طراحی وب و کسب و کارهای آنلاین داخلی یکی از ضرورت های اصلی برای رشد و رونق وب سایت و افزایش حجم ترافیک عنوان کرد.

نگاهی کوتاه به صنعت موبایل و افزایش تکنولوژی های مرتبط با حوزه ی گوشی های هوشمند رشد سریع آن به ویژه در زمینه ی وبگردی را نشان می دهد. پس از اینکه کاربران و طرفداران پروپاقرص گوشی های هوشمند به فناوری های ارتباطی و اینترنتی این حوزه عادت کردند خیلی زود توقعات و انتظارات از رشد امکانات مربوط به وبگردی و موتورهای جستجو در گوشی های هوشمند به شدت افزایش پیدا کرد. از این رو کمپانی گوگل را به فکر ارائه ی شتاب دهنده ای برای صفحات وب و در حقیقت طراحی درست وب سایت برای نمایش در گوشی های هوشمند واداشت.

AMP به منظور افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب در گوشی های هوشمند از فرم های پیشرفته ی مرتبط با html استفاده می کند. البته استفاده از AMP بدون محدودیت در افزایش سرعت و خدمات به کاربران نیست و شرایط اختصاصی برای کاربران در نظر گرفته است. AMP علاوه بر html ، از کتابخانه های اختصاصی CSS نیز استفاده می کند که نتیجه ی آن بر روی محتواهای موجود متمرکز هستند.

روند استفاده از AMP توسط گوگل به شیوه ای بوده که تصور بسیاری از کارشناسان، متخصصین و کاربران آن بر این است که رفته رفته باید به عنوان یک ضرورت و اجبار از این شتاب دهنده در وب سایت خود استفاده کنند. هنگامی که به جستجوی وب سایت های مختلف توسط گوشی های خود بپردازید به راحتی تفاوت ها در استفاده یا عدم استفاده از AMP را مشاهده خواهید کرد.

صفحات AMP برای سرعت بیشتر در گوشی های هوشمند در بسیاری از مواقع به طور اختصاصی توسط توسعه دهندگان وب ایجاد می شوند و کدهای ویژه ای برای آنها نوشته می شود. ساخت صفحات مبتنی بر AMP در CMSهای مختلف مساله ی پیچیده ای نیست و لازم است تا دارندگان صفحات وب آموزش ها و اطلاعات مختصری از Accelerated Mobile Pages و شیوه های استفاده از آن بدست آورند.

تأثیر AMP در سئوی سایت

به طور ساده و به وضوح با توجه به افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب سایت در گوشی های هوشمند، به جهت بهینه سازی سایت بر مبنای صفحاتی است که از طریق موبایل مورد جستجو قرار می گیرند. اما به طور دقیق تر AMP با توجه به بهینه سازی کدهای HTML استفاده شده موجب خواندن و بارگذاری ساده تر صفحات وب می شود. در AMP این محدودیت وجود دارد که تنها می توانید از کدهای ساده تر و کدهایی که بیشترین کاربردها را دارند استفاده کنید. همچنین در استفاده از کدهای جاواسکریپت نمی توانید در همه جای صفحات وب از آن بهره بگیرید. AMP از این جهت به سئوی سایت ها توجه ویژه ای دارد که از کدهای پرکاربرد و با حجم پایین استفاده می کند که تگ های سنگین را به عنوان ابزارهای غیرمجاز در صفحات وب سایت در نظر می گیرد. اگر سرعت لود شدن صفحات وب سایت شما در گوشی های هوشمند مورد رضایت کاربران شما قرار ندارد می توانید از AMP به راحتی و به منظور بهبود در عملکرد و سرعت بارگذاری وب سایت خود استفاده کنید.

امروزه کمپانی های بسیار زیادی با توجه به تکنولوژی پیشرفته ی گوگل اقدام به همکاری و استفاده از AMP کرده اند. از جمله ی معروفترین وب سایت ها می توان به اپل، پینترست، لینکدین اشاره کرد که همراه گوگل به بهینه سازی صفحات وب سایت در گوشی های هوشمند توجه ویژه ای داشته اند.

کدهای AMP با توجه به ویژگی های خاص و بهینه سازی خاص انجام شده بر روی آن سرعت بارگذاری بسیار خوبی دارند و موجب لود شدن سریع صفحات وب سایت در گوشی های هوشمند برای انواع کاربران می شوند. هنگامی که به عنوان یک توسعه دهنده ی وب یا برنامه نویس قصد استفاده از AMP دارید تنها می توانید از برخی تگ های موجود استفاده کنید.

هنگامی که از AMP استفاده می کنید بدون شک با داشتن بهینه سازی های مناسب رضایت کاربران و مراجعه کنندگان خود را به همراه خواهید داشت. بدین ترتیب میزان رضایت و استفاده ی کاربر از وب سایت شما موجب رضایت بیشتر موتورهای جستجو و کسب رتبه ی بالا و بهتر برای شما خواهد شد که یکی از بهترین نتایج سئوی سایت محسوب خواهد شد. البته استفاده نکردن از AMP به معنای عدم کسب رتبه ی خوب و مراجعه کنندگان وب سایت شما نیست. AMP یک فناوری جدید و قابل توجه بر مبنای گوشی های هوشمند است که امکانات ویژه ای برای بارگذاری صفحات وب سایت در گوشی های هوشمند و پیشرفته ی امروزی در اختیارتان قرار می دهد.

نوشته های مشابه