گوگل amp

تأثیر گوگل amp در تبلیغات گوگلگوگل amp چیست؟

گوگل amp یا Google Accelerated Mobile Pages در سال 2016 توسط گوگل معرفی شد. گوگل amp یا صفحات موبایلی پرشتاب قابلیتی است برای بارگیری سریع تر صفحات وب سایت موبایلی و صاحبان وب سایت یا وب مستر ها را قادر می سازد تا دسترسی کاربران سایت خود را از طریق موبایل افزایش دهند. گوگل amp یک فن آوری منبع باز یا open-source بوده که استفاده از آن در واقع با افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت موجب می شود کاربران بیشتری از طریق موبایل سایت را بازدید نمایند و این امر به ویژه در زمان تبلیغات می تواند در هزینه های پرداخت شده صرفه جویی قابل قبولی را به همراه آورد. گوگل amp به توسعه دهندگان وب اجازه می دهد تا بهینه سازی های مورد نیاز را بدون تغییر حالت اولیه وب سایت به سادگی انجام دهند.

به طور کلی ایجاد صفحه یک وب سایت چهارچوب های مشخصی شامل 3 بخش اصلی دارد.

بخش اول: این بخش که زیر مجموعه ای از HTML محسوب می شود AMP HTML نام دارد. در واقع AMP HTML یک زبان نشانه گذاری با تگ های خاص است. این زبان نشانه گذاری دارای محدودیت هایی نیز می باشد. فرمت اصلی AMP HTML یا HTML تا حد زیادی مشابهت دارد و به همین دلیل افرادی که با HTML آشنا هستند می توانند به سادگی AMP HTML را نیز درک کنند.

بخش دوم: چهارچوبی از جاوا اسکریپت برای صفحات موبایل محسوب می شود و عملکرد آن مدیریت منابع و بارگذاری غیر مستقیم و در زمان های متفاوت است.

بخش سوم: این بخش AMP CDN نام دارد و شبکه ای برای ارائه محتوا می باشد و به صورت کش cache کردن صفحات و بهینه سازی عملکرد عمل می کنند.

توسعه دهندگان وب سایت معمولا باید یک نسخه اصلی و یک نسخه گوگل amp از آن را طراحی نمایند. همچنین باید توجه داشت که تجزیه و تحلیل عملکرد گوگل amp از دو راه صورت می پذیرد. راه اول عنصر Amp-Pixel بوده و راه دوم کامپوننت توسعه یافته Amp-Analytics می باشد.

استفاده از گوگل amp ویژگی های زیادی را برای صاحبان وب سایت های موبایلی به همراه دارد:

  • بهبود SEO موبایلی به صورت قابل قبول و مناسب
  • افزایش ضریب بازگشت یا Bounce Rate کاربران به سایت. به گونه ای که کاربران با توجه به اینکه مشکلی در زمان لود شدن صفحات سایت ندارند برای بازگشت مجدد به سایت مورد نظر مشکلی نخواهند داشت.
  • تجزیه تحلیل مناسب اطلاعات به دست آمده از نتایج بازاریابی و تبلیغات آنلاین موبایلی
  • علاقه مندی گوگل به سایت هایی که از فناوری AMP استفاده می کنند. برای داشتن جایگاه مناسب نزد موتورهای جستجوی گوگل باید استانداردهای لازم را رعایت نمایید.
  • مناسب بودن گوگل amp برای سایت ها از لحاظ اقتصادی به دلیل عدم مسدود سازی تبلیغات موجود در سایت توسط کاربران و گوگل.

با توجه به اهمیت موارد اقتصادی و اشاره به این نکته که بازاریابی های اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال افزایش است. در ادامه به بررسی تاثیرات مثبت استفاده از گوگل amp در تبلیغات گوگل یا گوگل ادز که یکی از پرطرفدارترین سرویس های تبلیغات آنلاین است می پردازیم.

استفاده از گوگل amp در تبلیغات گوگل (گوگل ادز)

یکی از مشکلاتی که صاحبان سایت با آن ها مواجه شدند موضوع سخت گیری های گوگل در زمینه تبلیغات است. مسدود کننده های تبلیغاتی را می توان عاملی برای عدم کارایی تبلیغات اینترنتی دانست. هدف اصلی گوگل amp یا صفحات موبایلی پرشتاب کاربر محور بودن آن است. صاحبان سایت باید به این موضوع اشراف کامل داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل از این قابلیت استفاده نمایند. به طور کلی تبلیغاتی که موجب بهبود سرعت بار گذاری و مرور صفحات وب سایت شوند می توانند از چنگ مسدودکننده های تبلیغاتی فرار کنند.

بر اساس آماری که توسط خود گوگل منتشر شده است، بارگذاری سایت ها بدون داشتن گوگل amp زمانی در حدود 22 ثانیه است در حالی که سایت هایی که از گوگل amp استفاده نموده اند، بارگذاری صفحات در آن ها در حدود0.7 ثانیه می رسد.

این ویژگی باعث شده که بسیاری از سایت های بزرگ و پر کاربر دنیا از کامپوننت توسعه یافته amp-ad استفاده نمایند. سایت هایی مانند Amazon A9 (آمازون A9)، AdReactor (راکتور آگهی)، Taboola (تابولا)، Google AdSense (گوگل ادسنس)، Google Doubleclick (گوگل دابل کلیک)، AOL AdTech (ای او ال ادتچ)، Flite (فلیت)، Adform (اد فرم)، Yieldmo (یلدمو)، DotAndAds (دات اند ادز)، Smart AdServer (ادسرور هوشمند) و plista (پلیستا).

همان طور که اشاره شد با توجه به اینکه بسیاری از کاربران اینترنتی از سایت های پر آگهی خوششان نمی آید از انواع نرم افزار های مسدود کننده تبلیغاتی استفاده می کنند. این کار موجب بهبود سرعت بارگذاری صفحات می شود اما از طرفی مشکلات اقتصادی را برای صاحبان سایت به همراه خواهد داشت. کسب در آمد از طریق وب سایت از طریق این نرم افزار ها مختل می شود و همین امر صدمات زیادی به برنامه های اقتصادی کسب و کاری که بر پایه تبلیغات اینترنتی بنا شده است وارد می آورد.

استفاده از گوگل amp را می توان به عنوان راه حلی مفید برای رفع این معضل دانست. پروژه صفحات موبایلی پر شتاب با هدف در آمد زایی از طریق تبلیغات در صفحات وب تلفن های همراه طراحی و اجرا گردیده است. در این پروژه هدف، پشتیبانی از فرمت های متفاوت تبلیغات اینترنتی، شبکه های آگهی و تبلیغاتی و فن آوری های مرتبط با حوضه تبلیغات اینترنتی است. تنها کاری که گوگل amp انجام می شود بارگذاری سریع صفحات موبایلی حتی با وجود آگهی های فراوان و با سرعت مناسب است.

بررسی اینکه یک سایت دارای ورژن موبایلی یا گوگل amp هست کار چندان سختی نیست. برای این کار کافی است برای چک کردن سایت مورد نظر از گوشی همراه خود استفاده کرده و هنگامی که صفحه نمایش نتایج جستجو نمایش داده شد، در توضیحات و عنوان سایت اگر علامت AMP را مشاهده نمودید یعنی سایت از فن آوری Google Accelerated Mobile Pages پیروی می نماید. با توجه به بازار رقابتی برای داشتن رتبه مناسب در گوگل، استفاده از تمام مواردی که برای گوگل امتیاز محسوب می شود ضروری تلقی می گردد که یکی از این موارد استفاده از گوگل amp می باشد.

نوشته های مشابه