۷ نوع هکر که باید آنها را بشناسید

تعریفی که در ذهن خیلی افراد در مورد هکر وجود دارد این است : ” پسر جوان ۱۵ ساله ای که جلوی کامپیوتر نشسته و به صورت بسیار خشمگین در حال تایپ است. کدهای سبز همانند آبشار از صفحه نمایش او سرازیر شده اند و او به صورت دیوانه وار در حال ارسال کدهای مخرب و دستورات فلج کننده است. ناگهان لبخندی از روی پیروزی بر روی لبانش ظاهر می شود که نشان می دهد کلی پول سرقت کرده است.” البته این تعریف از هکر نوعی نگرش است که بیشتر تاثیر گرفته از فیلم های هالیوودی است. هکرها انواع گوناگونی هستند که این ۷ نوع نمونه هایی از آنها هستند.

 

۱ . جوانک اسکریپت نویس : جوانک اسکریپت نویس چندان اهمیتی به هک کردن نمی دهد. ( اگر اهمیت دهید هکری کلاه سبز خواهد بود که می توانید تعریف آن را در پایین ببینید ). این نوع هکر کدها را برای استفاده در ویروس یا کاری دیگر کپی می کند. آنها هرگز برای خودشان هک انجام نمی دهند بلکه فقط نرم افزارهایی که کاربرد زیادی دارند مانند Metasploit یا LOIC را دانلود می کنند و فیلم های آموزشی استفاده از آنها را تماشا می کنند. نوع حملات سایبری که اینگونه هکرها انجام می دهند حملات DDoS و حملات DoS است که در آنها سیلی از ترافیک به یک IP مشخص سرازیر می شود تا آن را از کار بیندازد. این نوع حمله سایبری توسط هکرهایی مانند گروه Anonymous یا ناشناس انجام می شود و کسی از افراد پشت این حملات اطلاعی ندارد.

۲ . هکر کلاه سفید : هکر کلاه سفید همچنین به نام هکر اخلاقی شناخته می شود. این نوع هکرها افراد خوب دنیای هک هستند. آنها به شما کمک می کنند تا ویروس ها را پاک کنند و برای کمپانی شما تست امنیت و تست نفوذ انجام می دهند. اغلب هکرهای کلاه سفید مدارک دانشگاهی در حوزه فناوری امنیت اطلاعات یا علوم کامپیوتری دارند و دارای مدارک معتبر هستند. معتبرترین و متداول ترین این مدارک ، گواهی CEH از مجمع EC است. CEH مخفف عبارت Certified Ethical Hacker به معنی گواهینامه هکر اخلاقی است.

۳ . هکر کلاه سیاه : این نوع هکر همچنین به نام cracker نیز شناخته می شوند. هکرهای کلاه سیاه مردان یا زنانی هستند که از آنها در اخبار سخن گفته می شود. آنها سازمان ها ، بانک ها و اداراتی که امنیت پایینی دارند را پیدا می کنند و اطلاعات آنها و پولشان را به سرقت می برند. حقیقت شگفت انگیز در مورد روش حملات آنها این است که اغلب از یک روش مشخصی که آموخته اند برای این حملات استفاده می کنند.

اغلب شرکت های امنیتی به دنبال اثر انگشت این افراد هستند تا از حملات مجدد آنها جلوگیری کنند. از آنجاییکه این افراد از روش مشابهی برای حملات بعدی خود استفاده می کنند توسط محصولات امنیتی قابل شناسایی و خنثی سازی هستند.

۴ . هکر کلاه خاکستری : هیچ چیز همیشه سفید یا سیاه نیست. این حقیقت در دنیای هک نیز وجود دارد. هکر های کلاه خاکستری اطلاعات و پول را به سرقت نمی برند ( اگر بخواهند می توانند )، با این وجود آنها به مردم نیز برای اهداف امنیتی نیز کمکی نمی کنند ( البته اگر بخواهند می توانند کمک کنند ). آنها گاهی ممکن است که وسوسه شوند و یکی دو وب سایت را هک کنند و زمانیکه دوباره به پول احتیاج داشته باشند ممکن است که این کار را انجام دهند. با وجود اینکه نام هکر کلاه سیاه همیشه در اخبار شنیده می شود، اما این نوع هکر شایع ترین نوع آنها می باشد.

 

۵ . کلاه سبز : اینها هکر “n00bz” یا تازه وارد هستند، اما برخلاف جوانک های اسکریپت نویس به مقوله هک بسیار اهمیت می دهند و تلاش زیادی برای تبدیل شدن به یک هکر واقعی می کنند. آنها اغلب تحت تاثیر انجمن های هکری به این کار مشتاق می شوند. آنها سوالات بسیار ابتدایی در مورد هک می پرسند و وقتی سوالات آنها پاسخ داده می شود مانند یک کودک با تمام اشتیاق به آنها گوش می دهند و نت برداری می کنند.

۶ . هکر کلاه قرمز : آنها پارتیزانهای دنیای هک هستند. آنها هکرهای کلاه سفیدی هستند که به سمت کلاه سیاه خم شده اند. هکر کلاه قرمز برای کسانی که قبلا تست نفوذ و امنیت برایشان انجام داده اند بسیار خطرناک هستند. آنها به جای ارائه راه حل و گزارش امنیتی، ویروس ها را به سمت شبکه آسیب پذیر ارسال می کنند و کنترل شبکه را برای نابودی آن در اختیار می گیرند. آنها روش های بسیار مخربی را در پیش می گیرند و گاهی آسیبی که به کامپیوتر یا شبکه ای می رسانند غیر قابل جبران است.

۷ . هکر کلاه آبی : اگر یک جوانک اسکریپ نویس قصد انتقام گیری داشته باشد ممکن است که به یک هکر کلاه آبی تبدیل شود. این نوع هکر سعی می کند به کسی که باعث عصبانیت او شده است درس درست و حسابی بدهد.  اغلب هکرهای کلاه آبی تازه وارد هستند اما آنها نیز مانند جوانک های اسکریپت نویس اشتیاقی به یادگیری هک ندارند.

 

نوشته های مشابه