bounce rate چیست؟

فاکتور bounce rate

یکی از موضوعاتی که معمولاً در سئوی سایت های مختلف به چشم می خورد فاکتور bounce rate یا نرخ پرش است. اگر شما هم به دنبال یافتن معنی دقیق این فاکتور و کاربرد آن در صفحات وب، گوگل آنالیتیکس و سئو سایت هستید این مقاله می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. در ادامه با ما همراه باشید

فاکتور bounce rate به چه معناست؟

فاکتور bounce rate در واقع معیاری برای تشخیص درصد افرادی است که وارد یک صفحه از سایت شما شده و بلافاصله بدون انجام کار مشخصی سایت را ترک می کنند. این افراد زمانی که صفحه سایت شما را باز می کنند روی هیچ کدام از آیکون ها و لینک های داخلی سایت شما کلیک نمی کنند. به این ترتیب گوگل آنالیتیکس هیچ عکس العملی را از این افراد ثبت نمی کند.

معمولاً کاربران زمانی بدون انجام کاری از سایت شما خارج می شوند که در صفحه ورود چیزی برای علاقه مند کردن آن ها وجود نداشته باشد. شما با استفاده از فاکتور bounce rate می توانید کیفیت صفحات سایت خود و میزان علاقه کاربران به سایت خود را بسنجید. همچنین می توانید با در نظر گرفتن فاکتور bounce rate در صفحات مختلف، می توانید با علایق کاربران خود آشنا شوید.

گوگل آنالیتیکس چگونه فاکتور bounce rate را اندازه گیری می کند؟

گوگل آنالیتیکس با اندازه گیری عکس العمل های کاربران در زمان ورود به سایت متوجه می شود که چند درصد از آن ها بدون انجام هیچ کاری سایت را ترک می کنند. این قابلیت برای گوگل آنالیتیکس وجود دارد که صفحات را به صورت مجزا نیز بررسی کند به این ترتیب bounce rate برای هر صفحه نیز قابل اندازه گیری است.

درصد بالای فاکتور bounce rate نشان دهنده موارد زیر است:

  1. کیفیت صفحه مورد نظر پایین است. هیچ چیزی که کاربر را به عکس العمل وادار کند وجود ندارد.
  2. بازدید کننده با هدف متفاوتی وارد سایت شده است و به دنبال چیزی است که در سایت شما وجود ندارد.
  3. بازدید کننده در همان صفحه اول به اطلاعاتی که به دنبال آن بود رسیده است.

نرخ پرش

فاکتور bounce rate و سئو!

همانطور که قبلاً صحبت کردیم فاکتور bounce rate یکی از اطلاعاتی است که در گوگل آنالیتیکس ارائه می شود. بحث ها و اختلاف نظرهای زیادی در مورد نحوه و میزان اثرگذاری bounce rate بر سئوی سایت ها و همچنین اثرگذاری مستقیم تمامی فاکتورهای گوگل آنالیتیکس بر روی رتبه بندی سایت ها وجود دارد. اما گوگل بارها اعلام کرده است که از داده و اطلاعات گوگل آنالیتیکس به صورت مستقیم برای رتبه بندی سایت ها استفاده نمی کند. با این حال شما باید مطمئن شوید افرادی که از طریق موتور جستجو وارد سایت شما می شوند بدون هیچ عکس العملی سایت شما را ترک نمی کنند.

در هر صورت شما باید اجزای مختلف سئو سایت را همیشه در نظر بگیرید و فاکتور bounce rate می تواند برای این کار به شما کمک کند.

چگونه درصد فاکتور bounce rate را کاهش دهیم؟

حالا که شما اطلاعات کافی در مورد فاکتور bounce rate به دست آورده اید نکته مهمتر نحوه کاهش تعداد کاربرانی است که بدون انجام کاری صفحه سایت شما را ترک می کنند. اقدام های مختلفی در این زمینه از سوی وبمسترها انجام می گیرد، گاهی اوقات اشتباهاتی نیز رخ می دهد مانند پاک کردن صفحه با درصد بالای نرخ پرش (bounce rate) یا تغییر کلی طراحی سایت و … که بیشتر از اینکه مفید باشد ، به سایت شما ضرر می رساند.

دقت کنید که فاکتور bounce rate فقط به شما اعلام می کند که تعدادی از بازدید کنندگان بدون بازدید از سایر بخش های سایت شما از آن خارج می شوند. اما در مورد بازخورد این افراد و میزان اطلاعاتی که از این صفحه سایت دریافت می کنند اطلاعاتی به شما نخواهد داد. شاید در این صفحه مطلب خوبی وجود داشته باشد که افراد زیادی فقط با مطالعه آن اطلاعات کافی را دریافت کنند و از سایت شما خارج شوند. بهتر است برای متوجه شدن دلیل واقعی افزایش فاکتور bounce rate به موارد زیر توجه کنید:

1 – مطمئن شوید وبسایت شما mobile-friendly باشد

همانطور که می دانید امروزه حجم ترافیک گوشی های هوشمند از کامپیوترهای شخصی بیشتر است. پس نه تنها سایت شما باید به راحتی در تلفن های همراه قابل استفاده باشد، بلکه باید قابلیت درگیر کردن این بازدیدکنندگان با محتوای سایت شما را داشته باشد. این مسئله که برای خواندن مطالب یک سایت در موبایل خود مجبور به زوم کردن و یا اسکرول کردن به چپ و راست باشید بسیار آزار دهنده است. در مقابل سایتی که قابلیت درگیر کردن کاربران موبایلی خود را داشته باشد و در واقع برای آن ها ساخته شده باشد می تواند تعداد بیشتری از افراد را از خود راضی می کند.

برای مثال محتوای ویدیویی می تواند اطلاعات مفیدی را در زمان کمتر به کاربر منتقل کند. اما استفاده از ویدیوهای طولانی برای کاربران موبایلی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، حجم زیاد اینترنت مصرفی و زمان بیشتری که باید برای دانلود و تماشای کامل اینگونه محتوا صرف کنند باعث می شود سریعتر سایت شما را ترک کنند. اما استفاده از ویدیوهای کم حجم و پخش کننده های مناسب موبایل می تواند رضایت کاربران را بیشتر جلب کند.

کاهش نرخ پرش سایت

2 – درصد فاکتور bounce rate را بر اساس منابع ترافیک دریافتی بررسی کنید

گاهی اوقات منبع ترافیک یک صفحه ممکن است تأثیرات مختلفی بر درصد فاکتور bounce rate داشته باشد. در گوگل آنالیتیکس این قابلیت وجود دارد که بتوانید فاکتور bounce rate را دقیقاً بر اساس منبع ترافیک دریافتی بررسی کنید. مثلاً ممکن است فاکتور bounce rate برای یک صفحه در افرادی که از شبکه های اجتماعی وارد سایت شما می شوند بالاتر باشد. شما لینکی از سایت خود را در یکی از شبکه های مجازی مانند فیس بوک یا توییتر قرار داده اید و برای آن توضیحی نوشته اید، اما افراد بعد از کلیک بر روی لینک و وارد شدن به سایت شما با چیزی که انتظارش را داشته اند رو به رو نشده اند و آن را ترک کرده اند. در این صورت کافی است یا توضیحی که داده اید را عوض کنید یا لینک مناسب تری قرار دهید. سعی کنید منابع ترافیک خود را بررسی کنید تا مشکلات احتمالی را رفع کنید.

3 – از عوامل آزار دهنده ای که می تواند به تجربه کاربران خدشه وارد کند دوری کنید

در مورد اهمیت تجربه کاربری سایت و mobile-friendly بودن سایت صحبت کردیم، اما این موضوع فقط به کاربران موبایل ختم نمی شود. استفاده از پاپ آپ و تبلیغات آزار دهنده می تواند کاربران شما را فراری دهد! حتی گوگل نیز در به روزرسانی جدید الگوریتم خود این موارد را به شکل جدی پیگیری می کند و ممکن است سایت شما توسط گوگل پنالتی شود. البته همه پاپ آپ ها بد نیستند، شما خود به عنوان کاربر شبکه اینترنت می توانید موارد آزاردهنده در سایت را تشخیص دهید و برای رفع آن ها اقدام کنید.

4 – محتوای مناسبی برای کلمات کلیدی خود داشته باشید

در مواردی ممکن است در سایت صفحاتی وجود داشته باشد که با این که دارای حجم مناسبی از کلمات کلیدی هستند اما متن و محتوای مناسبی برای آن کلمه کلیدی ارائه نمی دهند. در این صورت کاربران زمانی که بخش کمی از محتوا را بررسی می کنند متوجه می شوند این صفحه برای آن ها مناسب نیست.

 

نوشته های مشابه