اشتباهات رایج در سئو – ترفندهای سئوی کلاه سیاه

اشتباهات رایج در سئو

اشتباهات رایج در سئو از مواردی است که به رتبه سایت ها در نتایج جستجو آسیب وارد می کند و عموماً توسط بسیاری ازمتخصصان حوزه سئو نادیده گرفته می شود.

قرارگیری در رتبه های اولیه نتایج گوگل می تواند برای هر سایتی به عنوان یک هدف اصلی تعریف شود که با رعایت اصول سئو می توان به آن رسید. تعداد جستجوهای فراوان در گوگل و اعتبار بالای این موتور جستجو از مهمترین دلایل این موضوع است. راه های اصولی متعددی برای رسیدن به این هدف تعریف شده است و فاکتورهای زیادی وجود دارد که با رعایت آن ها می توان به صدر نتایج جستجوی گوگل دست یافت. فواید قرارگرفتن در این جایگاه می تواند هر کسب و کاری را به استفاده از ترفندهایی جهت فریب دادن ربات های گوگل ترغیب کند. اگرچه بسیاری از وبمسترها و متخصصان سئو در رابطه با مشکل ساز بودن این اقدامات اطلاعی ندارند و به هیچ وجه آن ها را به عنوان اشتباهات رایج در سئو تصور نمی کنند.

قضاوت در مورد سایت ها و رنک دهی به آن ها تنها توسط گوگل انجام نمی شود و گوگل تنها داور این رقابت نیست بلکه کاربران نیز داوری در این مسابقه را به عهده دارند. رعایت فاکتورهای بهینه سازی در سایت سبب رجوع مداوم کاربر به سایت ، گشت و گذار طولانی مدت در سایت و معرفی سایت شما به دیگران می شود و این مورد نشان از رضایت کاربر از سایت شما دارد.

به عبارت دیگر ارتباط کاربران با سایت وعکس العمل آن ها در برخورد با محتوای آن، اصلی ترین فاکتوری است که گوگل مدنظر قرار می دهد. بارها مشاهده شده است که یک سایت از لحاظ رعایت فاکتورهای سئوی داخلی سایت بسیار ضعیف عمل کرده است اما به علت داشتن محتوای قوی و کاربرپسند، در صدرنتایج گوگل و بالاتر از سایت هایی که از این نظر وضعیت بسیار مناسبی داشته اما محتوا و ظاهر مناسبی نداشته ، نمایش داده شده است.

اگرچه این موضوع دلیل بر این نیست که شما برای سئوی سایت خود هیچ یک از فاکتورهای فنی و سئوی داخلی و خارجی را رعایت نکنید و تنها بدنبال تولیدمحتوای مناسب باشید، بلکه رعایت تمامی این موارد در کنارهم را می توان بهترین استراتژی سئو و بهینه سازی سایت نماید.

در مقاله دیگری به توضیح انواع سئو (سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه) پرداختیم. در این مقاله قصد داریم اشتباهات رایج در سئو که در میان وبمسترها و فعالان حوزه سئو مرسوم است و برای سئوی سایت مشکل ساز هستند را بیان کنیم :

  • تکرار کلمه کلیدی به دفعات زیاد و غیرطبیعی در محتوای سایت :

این روش در سالهای گذشته به صورت یک فعالیت عادی برای وبمسترها شناخته شده بود و مدیران سایت ها کلمه کلیدی مدنظر خود را در هر صفحه به تعداد بسیار زیاد و غیرمعمول استفاده می کردند. این اقدام هم اکنون توسط ربات های گوگل تشخیص داده می شود و گوگل جرائم سنگینی برای آن در نظر گرفته است ، از کاهش رتبه تا حذف کامل سایت از نتایج گوگل در صورت تکرار مداوم این کار.

  • تکرار کلمه کلیدی به دفعات زیاد در تگ ALT :

استفاده از تگ ALT مناسب یکی از قواعد سئوی داخلی سایت است اما در این مورد نیز می بایست مانند محتوای متنی سایت ، کلمه کلیدی را به صورت معمول و مرتبط قرار داد.

  • تکرار کلمه کلیدی به دفعال زیات در انکر تکست (anchor texts) :

لینک دهی به صفحات مختلف با استفاده از کلمه کلیدی آن صفحه به عنوان انکر تکست سبب بهبود رتبه آن صفحه خواهد شد اما استفاده بیش از حد معمول از یک کلمه کلیدی در یک صفحه و لینک دهی تمامی آن ها به صفحه مرجع از اشتباهات رایج در سئو است که باید از آن امتناع کرد.

  • تکرار زیاد کلمات کلیدی در نام دامنه :

قرارداشتن کلمه کلیدی در نام دامنه بر روی بهینه سازی داخلی سایت و همچنین جذب توجه کاربر موثر است اما چندکلمه کلیدی مختلف و یا تکرار یک کلمه کلیدی در نام دامنه نباید استفاده شود.

  • استفاده از یک انکر تکست برای تمامی بک لینک ها :

در صورتیکه اقدام به ایجاد بک لینک برای سایت خود کرده اید ، تمامی بک لینک ها را با یک انکر تکست ثابت و مشابه قرار ندهید.

  • لینک دهی داخلی و خارجی مشابه :

قراردادن انکرتکست ها و نوشتن url های مشابه و یکسان برای تمامی لینک های داخلی و بک لینک های خارجی یک صفحه موردی است که سبب بهبوبد رتبه سایت نخواهد شد.

  • محتوای غیر مرتبط :

تلاش جهت رتبه گیری سایت برای کلمه کلیدی ای که با محتوای آن صفحه غیر مرتبط است از دیگر اشتباهات رایج در سئو است.

  • محتوای مخفی (Hidden content) :

این ترفند نیز در گذشته در بسیاری از صفحات وب مشاهده میشد اما امروزه با پیشرفت ربات های گوگل، بسادگی توسط آن ها تشخیص داده می شود. در این روش محتوا توسط ادمین سایت مخفی میشد به نحوی که توسط کاربر عادی قابل مشاهده نیست. معمولاً محتوای ایجاد شده در این روش نیز دارای کیفیت بسیار پایینی بود.

  • قراردادن چندین تگ H1 در یک صفحه :

بهترین روش برای قراردادن تگ H1 ، استفاده از آن در عنوان صفحه است. تکرارنکردن تگ H1 و یا استفاده نکردن از چند تگ H1 برای یک صفحه را باید مدنظر قرار دهید. اگرچه در برخی از مواقع ممکن است مجبور به استفاده از چند تگ H1 برای یک صفحه باشید که تا حد امکان این کار را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

  • محتوای تکراری (Duplicate content) :

قراردادن صفحات با  محتوای تکراری سبب کاهش اعتبار سایت می شود. در صورتی ناچار به انجام این کار شده اید حتماً از تگ canonical یا تگ های nofollow و noindex استفاده کنید.

  • کپی کردن سایت :

کپی کردن تمامی محتوای یک سایت بر روی یک دامنه دیگر مانند محتوای تکراری از اشتباهات رایج در سئو است و بر روی سئوی سایت تاثیر منفی میگذارد.

  • تولید محتوای خودکار :

قراردادن محتوا برای سایت به صورت خودکار توسط نرم افزارها و ربات هایی که این کار را به صورت اتوماتیک انجام می دهند توسط موتورهای جستجو تشخیص داده می شود.

  •  Cloaking

این کار تکنیکی است که از طریق آن ، نسخه های متفاوتی از محتوای یک صفحه به کاربران و ربات های موتورهای جستجو نمایش داده می شود. به هبچ عنوان بفکر انجام این ترفند نباشید.

  • ارائه اطلاعات اشتباه :

ربات ها نمایش اطلاعات اشتباه در سایت و ارائه توضیحات ناصحیح در محتوای سایت را با توجه به رفتار کاربران تشخیص می دهند.

  • محتوای مخرب :

از قراردادن محتوایی که بدنبال ردگیری کاربر و یا انجام فعالیت های مخرب بر روی اطلاعات کاربر باشد خودداری کنید.

  • خطاهای نوشتاری و گرامری :

با توجه به پیشرفت ربات های مورتوهای جستجو، این مورد به عنوان یکی از اشتباهات رایج در سئو شناخته می شود و در صورت وجود غلط های املایی و گرامری متعدد در محتوای یک صفحه و سایت، سئوی سایت آسیب خواهد دید.

  • قراردادن لینک های متعدد در فوتر سایت :

قراردادن لینک سایت های دیگر به تعداد زیاد در فوتر سایت نه تنها ارزشی برای سایتی که به آن لینک داده اید نخواهد داشت، بلکه سبب کاهش رتبه سایت خواهد شد.

  • قراردادن عناوین گمراه کننده ، اشتباه و غیرواقعی برای صفحات سایت :

تگ تایتل یا تگ عنوان هر صفحه یکی از مهمترین مواردی است که توسط ربات های موتورهای جستجو مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتیکه عنوانین خلاف واقعیت ، فریبنده و یا غیرمرتبط با محتوای صفحه داشته باشید، ارزش آن صفحه به شدت توسط موتورهای جستجو کاهش خواهد یافت.

  • تبادل لینک :

از لینک دهی چندسایت به همدیگر به صورت غیرمعمول و در تعداد بالا خودداری کنید.

  • لینک های اسپم در قسمت نظرات وبلاگ :

به لینک های اسپم و هرزی که توسط کاربران در قسمت نظرات وبلاگ قرار داده می شود توجه کنید.

  • لینک دهی اسپم در شبکه های اجتماعی :

نظردهی و قراردادن پست های شامل لینک های غیراصولی در شبکه های اجتماعی مورد دیگری است که باید مراقب آن باشید.

  • خرید نظرات مثبت :

برخی از سایت ها اقدام به خرید نظر می کنند. این سایت ها در واقع به افراد مختلف هزینه ای پرداخت می کنند و این افراد می بایست در سایت آن ها در رابطه با محصولات و خدمات ارائه شده در سایت نظرات مثبت قرار دهند.

  • خرید بک لینک :

یکی از استراتژی های اصلی گوگل مقابله با افرادی است که به دنبال خرید و فروش بک لینک می کنند. حذف کردن سرویس page rank توسط گوگل جهت مقابله با همین افراد بوده است. عده ای نیز معتقدند که گوگل این سرویس را حذف نکرده و تنها آن را برای کاربرها منحل کرده است.

  • بک لینک های بی کیفیت :

بک لینک یکی از فاکتورهای موثر در سئو است اما نه هر بک لینکی. ارزش و کیفیت سایتی که به شما لینک داده است و مرتبط بودن موضوع سایت با محتوای سایت شما، مورد دیگری است که باید مدنظر قرار دهید.

  • مزرعه لینک :

قراردادن لینک سایت خود در صفحاتی که تمامی محتوای آن ها را لینک ها شامل شده اند و یا تعداد لینک های قرارداده شده در آن ها بسیار بیش از حد معمول است ، یکی از اشتباهات رایج در سئو است که باید از آن دوری کنید.

  • تخریب سایت های رقبا :

آسیب رساندن به سایت های رقبا با انجام اقداماتی مانند بک لینک دهی اسپم به این سایت ها و… توسط برخی از افراد انجام می شود اما باید گفت که در نهایت هیچ سودی از این کار نخواهند برد. روش جایگزین این کار ، یافتن بک لینک های سایت های رقیب و گرفتن لینک از همان سایت ها می باشد.

  • ریدایرکت کردن صفحات غیرمرتبط :

ریدایرکت کردن یکی از ترفندهای مثبت سئو است که می توان در صورت حذف برخی از صفحات سایت ، با استفاده از آن از کاهش ترافیک سایت و مواجه شدن کاربران سایت با صفحات 404 خودداری کرد. اما این کار باید به صورت اصولی انجام شود و به هیچ وجه صفحاتی که به هم مرتبط نیستند را به یکدیگر ریدایکرت نکنید.

  • صفحات ورود (Doorway pages) :

این مورد به صفحاتی گفته می شود که با استفاده از تکنینک های سئوی کلاه سیاه ، دارای اعتبار موقتی شده اند و تمامی آن ها به یک صفحه ثابت لینک داده اند. در واقع این صفحات ، دروازه ورودی برای صفحه اصلی هدف می باشند. برخی از سئوکارها چنین صفحه ورود ایجاد می کنند (مثلاً با قراردادن کلمات کلیدی متعدد در صفحات ورود و استفاده از دیگر روش های سئوی کلاه سیاه ، رنک آن صفحات را برای مدتی بهبود می بخشند) و تمامی آن ها را به یک صفحه لینک می دهند.

  • تصرف دامنه :

تصور اینکه با خرید دامنه های منقضی شده که دارای اعتبار بالا هستند و لینک دهی از آن ها به سایت خود می توانید به سئوی سایت خود کمک کنید ، کاملاً اشتباه و یکی از اشتباهات رایج در سئو است.

  • نام مالک دامنه :

در صورتیکه سایت شما توسط گوگل دچار پنالتی و به عنوان سایت اسپم شناخته شده و دامنه آن به نام شما ثبت شده است ، دامنه های دیگری که به نام شما ثبت شده یا در آینده ثبت خواهند شد نیز به شدت توسط گوگل تحت نظر خواهد بود. به عبارت دیگر مالک دامنه توسط گوگل مورد بررسی قرار می گیرد و نباید دامنه ای که خریداری می کنید به نام فردی باشد که قبلاً دامنه های آن توسط گوگل دچار جریمه شده است.

  • استفاده از نام دامنه های معتبر :

شاید به فکر این باشید که می توان با ثبت دامنه ای که مشابه با نام دامنه سایت های معتبر است ، می توانید کاربرها را فریب دهید. این مورد توسط ربات های موتورهای جستجو تشخیص داده و جریمه می شود.

  • قراردادن Rich snippet اسپم :

ایجاد Rich snippet با اطلاعات جعلی به جهت افزایش CTR سایت یکی از اشتباهات رایج در سئو است که ممکن است به فکر انجام آن باشید.

  • نقشه های غیرواقعی در Google Maps :

از ثبت نقشه های جعلی برای سایت و کسب و کار خود در گوگل مپ خودداری کنید.

نوشته های مشابه