درباره الگوریتم BERT گوگل بیشتر بدانید

تاثیر الگوریتم BERT بر روی نتایج تبلیغاتی گوگل

تاکنون تحلیل پیامدهای BERT نشان از تاثیر آن بر روی جستجوهای طبیعی و استراتژی های بهینه سازی نتایج جستجوی ارگانیک را داشته است. چنانچه این الگوریتم فقط مختص نتایج ارگانیک باشد پس بدان معناست که تنها سئوکاران باید آن را در بهینه سازی سایت مدنظر قرار داده و هیچ تاثیری در نتایج تبلیغاتی نخواهد داشت؟

ولی نباید تاثیر الگوریتم BERT را بر روی نتایج تبلیغاتی گوگل نادیده گرفت.

اگرچه در زمان معرفی این الگوریتم، گوگل هیچ اشاره ای از تاثیر آن بر نتایج تبلیغاتی نکرده است ولی تصور اینکه این الگوریتم تنها نتایج ارگانیک را تحت تاثیر قرار می دهد کوته بینانه است.

با انتشار این الگوریتم در بازایابی موتورهای جستجو (SEM) تغییراتی در فرمت تبلیغات گوگل، حالت تطبیق و هزینه کلیدواژه ها رخ نداده است اما با این وجود BERT پیامدهایی در SEM دارد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم.

الگوریتم bert گوگل

پیامدهای BERT در SEM

با بررسی نتایج ارگانیک متوجه خواهیم شد که الگوریتم BERT باعث شده تا هدف کاربر از جستجو بیش از گذشته اهمیت پیدا کند. با توجه به این که اکنون دقت نتایج ارگانیک تا حد بالایی نیاز کاربران را برآورده می کنند، استراتژی های شما برای جذب توجه کاربران و کلیک بر روی نتایج تبلیغاتی گوگل باید با حساسیت بیشتری تعیین شود و اطلاعات مفیدتری را در محتوای سایت و متون تبلیغاتی خود قرار دهید.

پیش از انتشار این الگوریتم، گوگل برخی از کلمات، صفات، حروف اضافه و یا ضمایر را با این حال که معنی کلی عبارت را دچار تغییر می کردند نادیده می گرفت. به بیان دیگر گوگل در پیدا کردن سایت های مرتبط با جستجوی کاربر تنها بر روی تعدادی از کلمات محبوب تمرکز می کرد که این باعث نمایش نتایج بی ربط و اغلب گمراه کننده می شد.

گوگل متوجه شد که کلمات در کنار یکدیگر باید تفسیر شوند و الگوریتم BERT را با هدف نمایش نتایج هدفمند تر، مرتبط تر و آگاهانه تر منتشر کرد.

به عنوان مثال دیگر در نتیجه جستجوی “cutting your own hair” ( کوتاهی موهای خود)، نکاتی در ارتباط با کوتاهی مو توسط آرایشگر به نمایش در نیامده و تمام تمرکز گوگل بر نمایش نتایجی مرتبط با کوتاهی مو توسط خود فرد خواهد بود.

در این شرایط کمپین های تبلیغات در گوگل باید بیشتر از گذشته هدفمند شده تا گوگل را متقاعد کنند که به اندازه کافی با عبارات جستجو شده توسط کاربران مرتبط هستند تا در کنار نتایج ارگانیک به نمایش درآیند.

در حال حاضر نوشتن متن تبلیغ، صفحات فرود و کلیدواژه ها نقش حیاتی در نمایش نتایج تبلیغاتی دارند. از طرفی بررسی نتایج ارگانیک برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی در کسب موفقیت، نقش کلیدی دارد.

تصویر پایین نتیجه جستجو عبارت “cutting your own hair” است.

نتایج جستجوی عبارت cutting-your-own-hair در گوگل

همانطور که مشاهده می کنید در نتایج ارگانیک، نتایجی حاوی عبارت های همچون “Your own” (خودتان) و “Your hair at home” (موهایتان در خانه) به نمایش درآمده است. این نتایج به سادگی نشان دهنده پیشرفت های BERT است.

الگوریتم برت نه تنها به کاربرانی که این عبارت را جستجو کرده اند با نمایش ویدئوهای مرتبط کمک میکند بلکه تشخیص داده است که احتمالا این اقدامی است که در خانه انجام می شود و نتایج مرتبط با آن را به کاربر نمایش می دهد.

در مقابل همانطور که در تصویر مشاهده می کنید تنها یکی از نتایج تبلیغاتی در توضیحاتش حاوی عبارت “Self” (خود) است و همچنین تنها در یکی از نتایج تبلیغاتی تصویر فردی که در حال کوتاه کردن موهای خود است به نمایش در آمده است.  این در حالی است که دو نتیجه تبلیغاتی دیگر نیز الزاما برای افرادی که به دنبال کوتاهی موی خود هستند، مناسب نیستند. با این حال که این دو نتیجه تبلیغاتی در حقیقت ابزاری را برای کوتاهی موهای خود معرفی میکند ولی احتمالا ترافیک زیادی دریافت نکرده و همچنین تعامل خیلی کمی نیز به دست می آورند.

در چشم انداز جدید موتور جستجوی گوگل، BERT خیلی بخشنده نبوده و برای حفظ جایگاه نتایج تبلیغاتی که با هدف کاربر مطابقت ندارند، تبلیغ کنندگان مجبور به پرداخت هزینه بیشتر خواهند شد.

چنانچه تا الان در کمپین های گوگل ادز خود بر هدف کاربر تمرکز نکرده اید، اکنون با فعالیت BERT باید هدف کاربر را اولویت قرار دهید. برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی در گوگل باید اقداماتی فراتر از سفارشی سازی متن تبلیغ انجام شود. یک استراتژی مبتنی بر هدف نیازمند دریافت پشتیبانی از کمپین های همسو، بودجه ها، اهداف و متریک هایی از اهداف کاربران است.

با توجه به بودجه و محدودیت های کسب و کارها، همیشه سرمایه گذاری بر کمپین های مبتنی بر هدف، کار ساده ای نیست و نیازمند تلاش است.

در این شرایط، داشتن ساختاری مبتنی بر هدف، می تواند یک نقطه شروع برای پیشرفت های آینده باشد.

استفاده از کمپین های اتوماتیک می تواند یک رویکرد دیگر باشد. کمپین های تبلیغات داینامیک (به عنوان مثال تبلیغات کلیکی ریسپانسیو) با امکان بهینه سازی اتوماتیک جایگاه تبلیغ به صورت خودکار تبلیغاتی با پتانسیل بالا را ایجاد کرده و همسو با هدف کاربر به جای تنظیمات آزمایشی و یا دستی تبلیغ را نمایش میدهد.

به جای بررسی نتایج ارگانیک برای پیدا کردن کلمات کلیدی، می توانید از گزارشات سرچ کنسول گوگل و همچنین گزارش search terms در اکانت گوگل ادز که کاربردی تر هستند استفاده کنید.

بررسی کنید که چطور عبارات جستجو شده طولانی (که نه حاوی نام محصول هستند و نه برند) با کلیدواژه ها مطابقت پیدا کرده و نحوه تفسیر محتوا و متن توسط گوگل تغییر می کند.

در کمپین های تبلیغاتی، نمایش با ثبات و مداوم برای کلماتی که حاوی نام برند و یا محصول شما نیستند اهمیت بالایی دارد، چرا که معمولاً بسیاری از لندینگ پیج ها تنها برای یک یا دو کلمه کلی و عمومی بهینه سازی شده اند و درک مرتبط بودن محتوای صفحه با این عبارات طولانی و جزئی تر برای ربات های گوگل سخت خواهد بود و به همین دلیل پس از مدتی نمایش شما به صورت رندوم و یا با هزینه کلیک بالا خواهد بود.

نتایج اولیه آزمایشات انجام شده نشان می دهد که تعداد کلیک و نمایش در جستجوی عبارت های طولانی (بیش از 5 کلمه) که حاوی نام برند نیستند، افزایش داشته است. این موردی است که در کمپین های تبلیغاتی گوگل باید به آن توجه کرد، به خصوص اینکه بیشتر این عبارات جدید پتانسیل زیادی برای تبدیل کاربر به مشتری را دارند.

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه