مسدود کردن اکانت هکرهای مرتبط با ایران توسط OpenAI

کمپانی OpenAI اعلام کرده که تعدادی از اکانتهای مرتبط با گروه هکری ایرانی Storm-2035 رو به دلیل عملیات نفوذ مسدود کرده.

عملیات نفوذ (Influence operations) به فعالیتهایی گفته میشه که با هدف تغییر باورها، نگرشها، ارزشها، رفتارها، یا تصمیم‌گیریهای یک گروه هدف انجام میشه. این عملیات اغلب شامل انتشار اطلاعات نادرست، ایجاد شایعات، یا استفاده از تاکتیکهای تبلیغاتی برای دستیابی به اهداف خاص هستش. تفاوت اصلی بین عملیات نفوذ و تبلیغات معمولی اینه که در عملیات نفوذ، هویت واقعی و اهداف بازیگران پشت پرده مخفی میمونه.

این گروه هکری از ChatGPT در دو زمینه استفاده کرده:

  • تولید مقالات طولانی: از این مقالات در 5 وب سایت استفاده شده:
    • niothinker[.]com
    • savannahtime[.]com
    • evenpolitics[.]com
    • teorator[.]com
    • westlandsun[.]com
  • ایجاد پست های کوتاه به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی برای انتشار در شبکه های اجتماعی

این کمپانی گفته که ده ها اکانت توییتری و یک اکانت در اینستاگرام رو شناسایی کرده که این محتواها رو منتشر کردن. البته اعلام شده که پستها خیلی از طرف مخاطب مورد استقبال قرار نگرفته.

موضوعاتی هم که در خصوصشون بصورت عمده محتوا تولید کردن: جنگ غزه، حضور اسرائیل در المپیک، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (هر دو حزب)، سیاست در ونزوئلا، حقوق کشورهای آمریکای لاتین و استقلال اسکاتلند بوده.

این گروه، برای اینکه بتونن مخاطب جذب کنن، محتواهای سیاسی رو همراه با پستهایی با موضوع زیبایی و مد ارائه کردن.

در نهایت OpenAI گفته که موارد مربوط به عملیات نفوذ رو جدی میگیره و برای اختلال در چنین عملیاتی، بعد از مسدو کردن اکانتها، اطلاعات تهدیدات رو با دولت، صنعت و جامعه به اشتراک میزاره.

علاوه براین گزارش، یک بیانیه مشترکی از ODNI و FBI و CISA هم منتشر شده که در اون اعلام شده که فعالیت های سایبری ایران در خصوص انتخابات آمریکا بیشتر شده.

در این بیانیه اومده که: ایران انتخابات امسال رو بویژه از نظر تأثیری که میتونه روی منافع امنیت ملیش داشته باشه، مهم میدونه و تمایل تهران به تلاش برای شکل‌ دهی به نتیجه رو، افزایش میده.

همچنین FBI و CISA اعلام کردن که هک اخیر ستاد انتخابات ترامپ توسط هکرهای ایرانی انجام شده.

در گزارش تهدید سه ماهه دوم متا هم، ایران بعد از روسیه، پر کارترین بازیگر تهدید معرفی شده.

در نهایت اینکه اعلام شده، این موارد چیز جدیدی نیست و شهروندان آمریکایی و افراد درگیر با انتخابات، موارد مشکوک رو گزارش بدن.

منابع:

OPENAI

Bleepingcomputer

نوشته های مشابه