معرفی 3 قابلیت گوگل ادز (Google Ads) که از آن استفاده نمی کنید!

برای بسیاری از وبمستر ها گوگل ادز (Google Ads) یک سرویس شناخته شده محسوب می شود به صورتی که به طور دائمی از آن استفاده میکنند. در این نوشتار قصد داریم تا با 3 قابلیت بسیار خوب گوگل ادز (Google Ads) که شاید از آن بی خبر باشید و یا از آن تا به حال استفاده نکرده اید صحبت کنیم.

1 –  قابلیت Auction Insights در گوگل ادز (Google Ads)

 قابلیت Auction Insights در گوگل ادز

شرکت گوگل برای اینکه کاربران گوگل ادز متوجه شوند تبلیغات آنها تا چه میزان موثر است و همچنین برای برنامه ریزی و مدیریت کمپین های تبلیغاتی ابزارهای زیادی را در پلت فرم گوگل ادز (Google Ads) ارائه داده است. Auction Insights یکی از امکانات بسیار مفید جهت ارزیابی کمپین های تبلیغاتی محسوب می شود. گوگل ادز (Google Ads) با در اختیار قرار دادن ابزار Auction Insights که یکی از همان ابزارهای بسیار کاربردی و مفید محسوب می شود کمک خوبی برای شما محسوب می شود. این ابزار .=زمانی که به طور مداوم و اصولی مورد استفاده قرار بگیرد سبب می شود در هزینه های خود برای گوگل ادز (Google Ads) صرفه جویی مناسبی داشته باشید. در واقع باید بگوییم در پنل گوگل ادز (Google Ads) ابزار Auction Insights به شما این قابلیت کلیدی را می دهد تا بتوانید کمپین تبلیغاتی خود با دیگران را مقایسه کنید. همچنین این ابزار می تواند فرصت های جدیدی را برای شما شناسایی کند و با نمایش نقاط ضعف کمپین تبلیغاتی شما را در بهبود وضعیت در دراز مدت کمک می کند.

پنل گوگل ادز (Google Ads) شش KPI (شاخص کلیدی عملکرد) را برای کاربران قرار داده است تا بتوانند کمپین خود را با سایر کمپین رقبا مقایسه کنند:

  • Impression Share : نسبت تعداد دفعاتی که تبلیغ نمایش داشته به تعداد دفعاتی که امکان نمایش تبلیغ وجود داشته است.
  • Average Position : میانگین موقعیت آگهی تبلیغاتی را نمایش می دهد.
  • Overlap Rate : بیانگر تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما در شرایط مشابه در کنار دیگر تبلیغات رقبا نمایش داشته است. به عنوان مثال در صورتیکه برای تبلیغ شما در این ستون عدد 15% قید شده باشد ، یعنی 15 درصد از میزان نمایش های تبلیغ شما در زمانی بوده است که سایر تبلیغات با شرایط مشابه نمایش داشته اند.
  • Position Above Rate : این قسمت کمک می کند که متوجه شوید در زمان یکسان چند مرتبه آگهی تبلیغاتی آگهی دهنده رقیبتان در یک مزایده ، رتبه بالاتری کسب کرده است.
  • Top of Page Rate : به کمک این معیار می توانید متوجه شوید چند مرتبه آگهی شما (یا رقیب) در نتیجه جستجو در بالای صفحه قرار داده شده است
  • Outranking Share : در این قسمت می توانید متوجه شوید چند مرتبه در یک Auction، آگهی تبلیغاتی شما در رتبه بالاتری قرار داشته و یا چند مرتبه آگهی شما نمایش داده شده ولی رقیبتان نمایش داده نشده است.

شناسایی اطلاعات Auction Insights در پنل گوگل ادز (Google Ads)

Auction Insights این قابلیت را دارد با راه هایی که در ادامه می آیند کاربر را در خصوص کمپین های ایجاد شده توسط وی مطلع کند.

  • مشخص کردن این که رقبای شما بر اساس impression share تا چه اندازه هزینه کرده اند.به عنوان مثال اگر مطلع هستید که impression share آگهی تبلیغاتی شما 50 درصد و impression share آگهی تبلیغاتی فردی که رقیب شما محسوب می شود 75 درصد میباشد، می توان اینطور گفت که رقیب مد نظرتان 50 درصد بیشتر از شما سرمایه گذاری کرده است.
  • ایجاد شدن یک دید کلی با کمک average positions در خصوص این نکته که کمپین خود را تا چه میزان به صورت بهینه راه اندازی نموده اید.
  • نمایش بزرگترین رقبا توسط شاخص overlap rate یا نسبت همپوشانی.
  • توسط Position Above Rate به شما کمک می کند تا رقبایی که نسبت به شما در کمپین خود عملکرد بهتری داشته اند شناسایی نمایید.

2- قابلیت Drafts & Experiments در گوگل ادز (Google Ads)

قابلیت Drafts & Experiments در Google Ads

یکی دیگر از بخش هایی که کاربران در پنل گوگل ادز (Google Ads) کمتر از آن استفاده می کنند این بخش می باشد اما می توان گفت در عین حال یکی از ارزشمند ترین ویژگی های گوگل ادز (Google Ads) محسوب می شود. Drafts & Experiments این قابلیت را دارد تا سبب افزایش ROI (نرخ بازگشت سرمایه) بشود. Drafts & Experiments این امکان را به شما می دهد تا تبلیغ های چند بخشی را از منظر معیارهای زیر مورد بررسی و تحلیل قرار دهید:

  • استراتژی های مزایده ای متفاوت
  • صفحات فرود مختلف
  • کلمات کلیدی در حالت های تطبیق مختلف
  • متن تبلیغ متفاوت
  • کلمات کلیدی جدید

چرا در پنل گوگل ادز (Google Ads) استفاده از Drafts & Experiments لازم است؟

با استفاده از این قابلیت ، امکانات زیر را در اختیار خواهید داشت :

  • بدون تایر گذاشتن بر روی روند کمپین های تبلیغاتی اصلی ، کمپین های جدیدی را شروع نمایید.
  • صفحات فرود مختلف را به صورت آزمایشی برای تبلیغات قرار دهید.

البته باید گفت این ویژگی دارای یکسری محدودیت نیز بوده که شامل :

  • عدم امکان استفاده از بودجه اشتراکی
  • عدم امکان استفاده از استراتژی های مزایده خودکار
  • عدم امکان استفاده جهت کمپین های Shopping و عدم قابلیت نصب برنامه و پشتیبانی یوتیوب

 3 – قابلیت Google Ads Scripts

اسکریپت های google ads

یکی دیگر از ویژگی های خوب گوگل ادز (Google Ads) بوده که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد . این ابزار این قابلیت را دارد تا حد زیادی حجم کار کاربران را کاهش دهد. در واقع باید گفت Ads Scripts شامل مجموعه ای از کدهای JavaScript بوده که برای کنترل  یا خودکار کردن برخی از جنبه های کمپین های تبلیغاتی شما ایجاد شده اند . برای استفاده از آنها نیازمند یک دانش مختصر از جاوا اسکریپت هستید در واقع سختی کار اینجاست که اولین کد خود را ایجاد نمایید برای کدهای بعدی سختی زیادی را تجربه نخواهید کرد.

از ویژگی اسکریپت اکانت گوگل ادز در موارد زیر می توانید بهره ببرید:

انجام فرایند های تک مرحله ای که زمان زیادی صرف آنها می شود مثل تغییر نام کلیه کمپین های یک حساب کاربری یا آپدیت کردن هزینه ها در زمان های مختلف ، تغییر بودجه روزانه تبلیغ در ساعات مختلف روز ، متوقف کردن یا فعال کردن تبلیغ در شرایط مختلف و…

مدیریت پشتیبانی کانفیگ و پیاده سازی سرور های لینوکسی و ویندوزی

نوشته های مشابه