چک لیست فنی سئو برای بهینه سازی داخلی سایت

بهینه سازی داخلی سایت

در این مقاله چک لیستی برای سئو و بهینه سازی داخلی سایت که توسط ب مسترها و فعالان حوزه سئو باید انجام شود را معرفی و بررسی می کنیم.

* ثبت نام در  کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل ، جایی است که شما می توانید بر عملکرد سایت خود نظارت کرده ، بهینه سازی داخلی سایت را بهبود بخشید ،  مشکلات را شناسایی و بر لینک ها نظارت داشته باشید . همچنین از طریق کنسول جستجو می توانید با گوگل در ارتباط بوده و هر مشکلی برطرف شود.

در ادامه به موارد کلیدی که باید جهت بهینه سازی داخلی سایت به طور منظم در کنسول جستجو بررسی کنید شرح داده شده است :

  • دامنه مورد نظر خود را تعیین کنید : آیا سایت شما در نتایج جستجو با یا بدون آن نمایش داده می شود.
  • پیشرفت های HTML : این قسمت همان جایی است که کنسول های جستجو هر گونه پیشرفت در متای توضیحات و تگ های عنوان را به شما توصیه کرده و همچنین صفحات غیر قابل ایندکس را به شما اطلاع رسانی می کند.
  • لینک به سایت شما : در اینجا می توانید دامنه هایی را که به سایت شما و محتوای آن لینک داده اند و همچنین صفحه ای که بیشتر لینک را گرفته است مشاهده کنید.
  • اقدامات دستی : در این قسمت گوگل به شما اطلاع می دهد که آیا اقدامات دستی توسط کارشناسان گوگل برای سایت یا صفحه خاص در وب سایت شما انجام شده است و یا خیر .
  • هدف گذاری بین المللی : مطمئن شوید مخاطبان مورد نظر خود را براساس زبان و کشور هدف قرار داده اید.
  • وضعیت ایندکس شدن صفحات : این به شما امکان بررسی صفحاتی از وب سایت شما در فهرست گوگل ثبت یا ایندکس شده است را می دهد .همچنین صفحاتی که توسط روبات ها مسدود و یا حذف شده اند را نیز میتوانید مشاهده کنید .
  • خطاهای کاوش : این گزارش تمام خطاهایی را که گوگل در هنگام بازرسی سایت شما طی 90 روز گذشته پیدا کرده است را نشان می دهد.
  • ویرایشگر txt : این جایی است که می توانید فایل robots.txt خود را ویرایش کنید و خطاها را بررسی کنید. پایین صفحه خطاها و هشدارهای شما را نشان می دهد.

* ثبت نام در گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان است که ترافیک وب سایت را گزارش می دهد. همچنین اطلاعاتی همچون بازدیدکنندگان سایت، عملکرد یک کمپین خاص و مدت زمانی که کاربران در سایت شما حضور دارند را به نمایش در می آورد.

گوگل آنالیتیکس را بر روی وب سایت خود ثبت کنید تا از روز بعد، بتوانید از آمار های آن استفاده کنید.

* سرعت سایت

از ابزار تست سرعت گوگل برای بررسی سرعت بارگذاری وب سایت استفاده کنید و تغییراتی که پیشنهاد می دهد را حتما انجام دهید.

* نمایش صحیح سایت در موبایل- mobile friendliness 

آیا وب سایت شما و محتویات آن در تمام دستگاه ها نمایش صحیحی دارد؟ برای نمایش در تمام دستگاه ها بهینه سازی شده است؟ توجه داشته باشید که گوگل اعلام کرده است طراحی واکنش گرا ، راه حل و فاکتور اصلی برای بهینه سازی داخلی سایت در تلفن های همراه است. از طریق چک لیست کامل تلفن همراه ما برای کمک به حل هر گونه مشکلات نگاه کنید.

* تگ عنوان

  • تگ عنوان یا تگ تایتل باید با احتساب Space میبایست 50 تا 60 کاراکتر باشد.
  • مهمترین کلمات کلیدی باید درابتدا و کلماتی که از اهمیت کمتری برخوردارند در آخر تگ عنوان باشد.
  • حتی الامکان نام شرکت خود را در انتهای تگ تایتل قرار دهید.
  • تگ های عنوان را تکرار نکنید، تگ ها برای هر صفحه متفاوت نوشته می شوند.
  • تگ تایتل باید محتوای صفحه را دقیقاً توصیف کنند.

* متای توضیحات

  • اطمینان حاصل کنید که کلیدی ترین کلمات کلیدی در متای توضیحات نمایش داده می شود.
  • توضیحات متا نباید بیش از 135 تا 160 کاراکتر باشد. هر تعداد کارکتر یکه بیشتر باشد موتورهای جستجوگر آن را حذف می کند ، بنابراین مطمئن شوید که کلمات کلیدی مهم در تعداد کارکتر مجاز باشند.
  • از  توضیحات متای تکراری استفاده نکنید.

* تگ های H1 – H6

اطمینان حاصل کنید که تگ عنوان شما به عنوان تگ H1 و هر زیرمجموعه ای در مقالات به عنوان تگ های  H2، H3 و غیره برچسب گذاری شده باشند . تگ ها می بایست از یک ترتیب نزولی و منطقی پیروی کنند .

* تصاویر

حتمأ از تصاویر بهینه برای سایت خود استفاده کنید. تصاویر مورد استفاده در سایت می بایست خیلی بزرگ نباشند تا سرعت بارگذاری سایت دچار مشکل نشود.

* سرعت صفحات موبایل

چنانچه از پروژه Google AMP برای ارائه سرعت بارگذاری بالا در تلفن همراه استفاده می کنید ، لازم است بررسی کنید که تنظیمات به شکل صحیح انجام شده است . این مورد را میتوانید در کنسول جستجوی AMP چک کنید.

* رسانه های اجتماعی 

آیا آیکون های رسانه های اجتماعی در سایت به صفحات صحیح وارد می شوند؟ آیا آیکون ها و پلاگین های اجتماعی صحیحی را نصب کرده اید و آیا این آیکون ها کار می کنند ؟ (به عنوان مثال، پس از کلیک بر روی آیکون  “اشتراک گذاری پست” ،  “لایک” صفحه در فیس بوک اتفاق نیافتد)

* گواهی SSL

اگر سایت شما تجارت الکترونیک است یا شما از صفحات رمزگذاری شده برای محافظت از حریم خصوصی بازدیدکنندگان در یک فرم یا جاهای دیگر استفاده می کنید، پیشنهاد می شود حتماً از گواهی SSL برای سایت خود استفاده نمایید.

* محتوای تکراری

اگر محتوای تکراری در سایت خود دارید ، ریدایرکت 301 را راه اندازی کنید تا گوگل تنها صفحه دلخواه شما را نشان دهد. 

اطمینان حاصل کنید که گوگل تنها دامنه مورد نظر شما را ایندکس می کند، به عنوان مثال یا با پیشوند www یا بدون آن: http://www.example.com یا http://example.com. گوگل ممکن است نسخه های www و بدون WWW دامنه ی  شما را به عنوان سایت های جداگانه با صفحات جداگانه اداره کند، بنابراین به نمایش وب سایت شما آسیب می زند.

اگر محتوای وب سایت دیگری را منتشر می کنید (البته با اجازه) مطمئن شوید که تگ rel = canonical به منبع اصلی لینک داده شده است.

* کدهای خطا (error response code)

کدهای وضعیت HTTP ، مانند 400، 403، 404، 500 و 503، باید کاملا مورد بررسی قرار گیرند. اگر خطای 404 در تعداد زیادی از صفحات داخلی مشاهده می کنید ، بلافاصله لینک ها را اصلاح کنید و مطمئن شوید که کد 301 برای ریدایرکت دائمی استفاده می شود.

* لینک های داخلی

آیا از لینک های داخلی به طور صحیح استفاده می کنید؟ شما باید چندین لینک داخلی مرتبط در هر مقاله داشته باشید (بسته به طول و نوع محتوا).

نوشته های مشابه